زمان مطالعه: 7 دقیقه

هوش مصنوعی با نام اختصاری AI شناخته می‌شود. هوش مصنوعی شیوه زندگی ما را با فناوری‌های نوآورانه خود تغییر داده است. AI در هر صنعت طوفانی به راه انداخته و تأثیر عمیقی بر هر بخش از جامعه دارد. اصطلاح هوش مصنوعی اولین بار در سال ۱۹۵۶ در یک کنفرانس علمی ابداع شد.


همچنین ظهور اینترنت به پیشرفت سریع این فناوری کمک کرد. فناوری هوش مصنوعی برای ۳۰ سال، یک فناوری مستقل بود که قرار نبود به دنیای انسان‌ها تا این حد راه پیدا کند، اما اکنون کاربردهای آن در همه حوزه‌های زندگی واضح و مبرهن است.

 

و اما امروزه با توجه به آخرین آپدیت‌های گوگل از هوش مصنوعی، این ربات‌ها به مسئله‌ای بحث‌برانگیز تبدیل شده‌اند. به راستی AI چیست؟ تا چه حد می‌تواند دنیای انسان‌ها را دستکاری کند؟ آیا مزایای آن به مضراتش می‌چربد؟
در ادامه با ما همراه باشید.

هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) چیست؟

تکنولوژی هوش مصنوعی

به زبان ساده هوش مصنوعی (AI)، شبیه‌سازی فرآیندهای فکری انسان توسط ماشین‌ها به ویژه سیستم‌های کامپیوتری است.
جان مک‌کارتی (John McCarthy) هوش مصنوعی را این گونه توصیف می‌کند: “AI دانشی است که ماشین‌های کامپیوتری را هوشمند می‌کند بدون اینکه آنان محدودیت‌های فیزیولوژیک انسان را داشته باشند.”

 

با این حال، چندین دهه قبل از این تعریف، تولد هوش مصنوعی با پروژه آلن تورینگ آغاز شد. در سال‌های جنگ جهانی دوم، هیتلر با گرد هم آوردن تعداد زیادی از دانشمندان و مهندسان توانای آلمانی، توانست ماشینی (به نام Enigma) را طراحی کند که فرکانس ایجاد می‌کرد. این طرح یک انقلاب به حساب می‌آمد، اما مشکل اصلی از آنجا شروع شد که از یک مرحله به بعد، دانشمندان آلمانی نتوانستند این ماشین را رمزگشایی کنند و دریابند که فرکانس‌ها به کجا فرستاده می‌شود. در اینجا تورینگ وارد عمل شد.

 

آلن تورینگ که اغلب به عنوان پدر علم کامپیوتر شناخته می‌شود، توانست این ماشین را رمزگشایی کند. وی این سوال را مطرح کرد: “آیا ماشین‌ها می‌توانند فکر کنند؟” تورینگ آزمایشی را انجام داد که اکنون به نام “آزمون تورینگ” معروف است که در آن آزمون یک محقق سعی می‌کند بین پاسخ متنی کامپیوتری و انسانی به یک سوال مشخص تمایز قائل شود. در حالی که این آزمون از زمان انتشار خود مورد بررسی دقیق قرار گرفته است، اما همچنان بخش مهمی از تاریخ علم، هوش مصنوعی و همچنین یک مفهوم آن در فلسفه زندگی انسان است زیرا از ایده‌هایی نظیر زبان‌شناسی پیروی کرده که مستقیما به انسان و زندگی او مرتبط است.

۸ حوزه‌ای که هوش مصنوعی (AI) به آن ورود کرده است!

نقش AI در زندگی انسان

بسیاری از فناوری‌های جدید و در حال ظهور توسط هوش مصنوعی ساخته شده‌اند. استارت‌آپ‌ها و سازمان‌های غول‌پیکر در حال رقابت برای پیاده‌سازی هوش مصنوعی هستند. اجازه دهید ۸ آخرین فناوری در حوزه هوش مصنوعی (AI) را مورد بحث قرار دهیم.

تولید زبان طبیعی یا Natural Language Generation

ربات‌ها و سیستم‌های AI در حوزه‌های مختلف تلاش می‌کنند مانند انسان به یک مسئله فکر و آن را تحلیل کنند. تولید زبان طبیعی (natural language generation) به معنی ساختار دادن به داده‌ها و تولید آن‌ها به شکل زبان انسان است. به زبان ساده‌تر ماشین‌ها با الگوریتم‌هایی برنامه ریزی شده‌اند تا داده‌ها را به فرمت مطلوب برای کاربر تبدیل کنند.
این امر به نویسندگان محتوا کمک می‌کند تا دیتای یک نوشته را به سیستم داده و در قالبی که مورد نظرشان است، دریافت کنند. نویسندگان محتوا می‌توانند از این پلتفرم برای بازاریابی، سئو، تبلیغات در حوزه شبکه‌های اجتماعی و… نیز استفاده کنند.

در این صورت مداخله انسان به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد زیرا داده‌ها به فرمت‌های مورد نظر تبدیل می‌شوند و همچنین می‌توان داده‌ها را به قالب نمودارها و فرم‌های مختلف تبدیل کرد.

تشخیص گفتار یا Speech Recognition

تشخیص گفتار یکی دیگر از زیرمجموعه‌های مهم هوش مصنوعی است که گفتار انسان را به قالبی قابل فهم توسط رایانه تبدیل می‌کند. speech recognition پلی بین تعامل انسان و کامپیوتر است. این فناوری گفتار انسان را به چندین زبان تشخیص داده و تبدیل می‌کند. SIRI آیفون یک نمونه کلاسیک از تشخیص گفتار است.

عوامل مجازی یا Virtual Agents

عوامل مجازی به ابزارهای ارزشمندی برای طراحان آموزشی تبدیل شده‌اند. عامل مجازی ( virtual agent) یک برنامه کامپیوتری است که با انسان در تعامل است. برنامه‌های کاربردی وب و تلفن همراه، ربات‌های چت را به‌عنوان عامل خدمات مشتری خود برای تعامل با انسان‌ها و پاسخگویی به سؤالات آنها فراهم می‌کنند. به طور مثال Google Assistant به سازماندهی جلسات کمک می کند و Alexa از آمازون به آسان کردن خرید شما کمک می‌کند.

مدیریت تصمیم‌گیری یا Decision Management

سازمان‌های مدرن در حال پیاده‌سازی سیستم‌های مدیریت برای تبدیل و تفسیر داده‌ها هستند. به طور مثال در هر سازمانی یک سری برنامه‌های کاربردی برای مدیریت سیستم وجود دارد. Decision Management اطلاعات این برنامه‌ها را به شکل روزمره دریافت و آنان را تجزیه و تحلیل می‌کنند.

Biometrics

بیومتریک یک شکلی از تکنولوژی است که بسیار به هوش مصنوعی متکی است. می‌توان آن را به عنوان روشی برای جمع‌آوری داده‌ها جهت ملاحظات ایمنی و شناسایی افرادی در نظر گرفت که در تحقیقات جنایی هم می‌تواند استفاده شود. بیومتریک همچنین می‌تواند به تنهایی به عنوان بررسی ویژگی‌های بدن انسان مورد بحث قرار گیرد.

در هر دو مورد، بیومتریک به جمع‌آوری برخی از ویژگی‌های بدن که قابل اندازه‌گیری هستند و متعلق به یک فرد خاص هستند، دلالت دارد. چنین ویژگی‌هایی می‌تواند شامل یک عکس سه بعدی از صورت یا بدن، یک عکس خاص از قرنیه چشم، نقشه‌ای از مجموع رگ‌ها، یک نمونه صدا، اثر انگشت، گروه خون و غیره باشد.

یادگیری ماشینی یا Machine Learning

یادگیری ماشینی بخشی از هوش مصنوعی است که ماشین‌ها را قادر می‌سازد تا مجموعه داده‌ها را بدون برنامه‌ریزی انسانی درک کنند. تکنیک یادگیری ماشینی به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا با تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از الگوریتم‌ها و مدل‌های آماری، تصمیمات آگاهانه بگیرند. شرکت‌ها، سرمایه‌گذاری زیادی روی نیروی انسانی در این حوزه می‌کنند که با به کار گرفتن این تکنولوژی دیگر نیاز به آن همه نیروی انسانی متخصص نخواهد بود. به طور مثال، داده‌ها و جزئیات شرایط یک بیمار در بیمارستان به Machine داده می‌شود و در آخر به ما اطلاعات بیماری، نحوه درمان، داروهای مورد نیاز و… ارائه می‌شود.

چت GPT یا (GPT Chat (GUID Partition Table

ربات‌های چت مانند GPT با حجم زیادی از داده‌ها و تکنیک‌های محاسباتی قدرت می‌گیرند تا پیش‌بینی‌هایی را انجام دهند و کلمات را به روشی معنی‌دار در کنار هم قرار دهند. آنها نه تنها به حجم وسیعی از واژگان و اطلاعات دسترسی دارند، بلکه کلمات را در متن درک می‌کنند.
به طور مثال شما در یک چت GPT می‌توانید هر سوالی را که می‌خواهید بپرسید و در همان لحظه پاسخ بگیرید. همچنین شرکت‌های فعال در حوزه فناوری مانند مایکروسافت، گوگل و متا ابزارهای خود را توسعه داده‌اند و از این برنامه‌ها حتی در حوزه Develop سایت‌ها و… استفاده می‌کنند.

خودروهای بدون راننده یا Driverless Cars

پس از سال‌ها هیاهوی زودهنگام و وعده‌های محقق نشده در زمینه خودروها، اخیراً اتفاقی افتاده است که شگفت‌انگیز به نظر می‌رسد: خودروهای بدون راننده وارد شده‌اند.
برای اولین بار، برخی از عموم مردم استفاده از خودروهای کاملاً بدون راننده را به عنوان وسیله حمل و نقل روزانه خود تجربه می‌کنند.
امروزه به‌عنوان عضوی از عموم مردم، می‌توانید برنامه کروز را دانلود کنید (مثل برنامه Uber یا Lyft به نظر می‌رسد) و از یک وسیله نقلیه بدون راننده، بدون هیچ‌کس پشت فرمان، استفاده کنید تا شما را از نقطه A به نقطه B برساند.

کروز در حال حاضر خودروهای بدون راننده را در شب (بین ساعت ۱۰ شب تا ۵:۳۰ صبح) ارائه می‌دهد، اما شرکت آماده است تا این سرویس را ۲۴/۷ در سراسر سانفرانسیسکو در دسترس قرار دهد. انتظار می‌رود این اتفاق در عرض چند هفته بیافتد.

ماجرای AI به کجا ختم خواهد شد؟

آینده AI چه خواهد بود؟

بدون شک، هوش مصنوعی (AI) یک حوزه انقلابی در علوم کامپیوتر است که آماده تبدیل شدن به جزء اصلی فناوری‌های نوظهور مختلف مانند داده‌های بزرگ، روباتیک و اینترنت اشیا (IOT) است. این تکنولوژی در سال های آینده به فعالیت خود ادامه خواهد داد. تنها در چند سال، هوش مصنوعی از خیال به واقعیت تبدیل شده است. ماشین‌هایی که به انسان در زمینه‌های مختلف کمک می‌کنند نه تنها در فیلم های علمی تخیلی بلکه در دنیای واقعی نیز وجود دارند.

بهداشت و سلامت

هوش مصنوعی نقشی حیاتی در بخش بهداشت و سلامت برای تشخیص سریع و دقیق‌تر بیماری‌ها ایفا خواهد کرد. کشف داروی جدید با کمک هوش مصنوعی سریعتر و مقرون به صرفه‌تر خواهد بود.

امنیت سایبری

بدون شک امنیت سایبری اولویت هر سازمانی برای تامین امنیت داده‌ها است. برخی پیش‌بینی‌ها وجود دارد که امنیت سایبری با هوش مصنوعی تغییرات زیر را خواهد داشت:

  • با ابزارهای هوش مصنوعی، حوادث امنیتی رصد خواهند شد.
  • شناسایی منشا حملات سایبری با NLP
  • اتوماسیون وظایف و فرایندهای مبتنی بر قانون با کمک ربات‌های RPA

حمل و نقل

وسیله نقلیه کاملاً خودمختار هنوز در بخش حمل و نقل توسعه نیافته است، اما محققان در حال دستیابی به این حوزه هستند. هوش مصنوعی در کابین خلبان برای کمک به کاهش حجم کار، کنترل استرس و خستگی خلبان و بهبود عملکرد به موقع در کابین استفاده می‌شوند. چالش‌های متعددی برای پذیرش هوش مصنوعی در حمل و نقل به ویژه در حوزه های حمل و نقل عمومی وجود دارد. به طور مثال اخیرا یک جت به مدت ۱۶ ساعت با AI رانده شده است.

تجارت الکترونیک

هوش مصنوعی به زودی نقشی حیاتی در بخش تجارت الکترونیک ایفا خواهد کرد. این امر بر هر جنبه از بخش تجارت الکترونیک از تجربه کاربر گرفته تا بازاریابی و توزیع محصولات، تأثیر مثبت خواهد گذاشت. می‌توانیم انتظار تجارت الکترونیکی با انبار و موجودی خودکار، شخصی‌سازی خریداران و استفاده از چت‌بات‌ها را در آینده داشته باشیم.

استخدام

امروزه به دلیل استفاده از هوش مصنوعی، اشتغال برای افراد جویای کار آسان و برای کارفرمایان ساده شده است. هوش مصنوعی قبلاً در بازار کاریابی با قوانین و الگوریتم‌های سختگیرانه‌ای استفاده شده است که در صورت عدم برآورده کردن الزامات شرکت، رزومه کارمند را به طور خودکار رد می‌کند. امید است که فرآیند استخدام توسط اکثر برنامه‌های کاربردی مجهز به هوش مصنوعی از علامت‌گذاری مصاحبه‌های کتبی گرفته تا صحبت‌های تلفنی در آینده حذف شوند.

 

هوش مصنوعی یک موهبت برای بهبود بهره‌وری و کارایی است و در عین حال خطای انسانی را در صنعت و تکنولوژی کاهش می‌دهد، اما معایبی نیز وجود دارد مانند هزینه‌های توسعه و برای جایگزینی مشاغل انسانی و…. با این حال، شایان ذکر است که فناوری هوش مصنوعی نیز می‌تواند مشاغل جدیدی ایجاد کند که برخی از آن‌ها هنوز معرفی نشده‌اند.

دیگر مقالات ما را اینجا بخوانید!

کلیک کنید

هوش مصنوعی