زمان مطالعه: 6 دقیقه

با توجه به دغدغه امروزه سازمان‌ها و کسب‌وکارها در مورد اینترنت، تصمیم گرفتیم به طور اجمالی به سرویس پهنای باند بپردازیم. پهنای باندهای اختصاصی و اشتراکی چه تفاوتی با هم دارند؟ آیا این سرویس‌ها ظرفیت و سرعت کافی اینترنت را برای سازمان‌ها به وجود می‌آورند. هنگامی که به دنبال یک اینترنت قابل اعتماد هستید، احتمالاً با دو اصطلاح اینترنت پهنای باند اشتراکی و پهنای باند اختصاصی مواجه خواهید شد. یک اینترنت سریع، قابل اعتماد و پایدار تقریباً برای هر کسب‌وکاری حیاتی است، اما با وجود گزینه‌های مختلف و فاکتورهای زیادی که باید در نظر بگیرید، تشخیص اینکه کدام یک برای شما مناسب است ممکن است گیج‌کننده باشد. در این پست توضیح خواهیم داد که چقدر پهنای باند اختصاصی و اشتراکی با هم متفاوت هستند و کدام یک برای شما مناسب است.

اینترنت اختصاصی و اشتراکی در یک نگاه

اکثر مشاغل دارای اینترنت اشتراکی هستند. این بدان معنی است که آن‌ها یک سرویس اینترنتی دارند که پهنای باند آن بین سایر کاربران به اشتراک گذاشته شده است. سرویس اینترنت اشتراکی به این معنی است که تمام پهنای باند بین همه کاربران و دستگاه‌ها تقسیم می‌شود. سرویس اینترنتی اختصاصی، سرویسی است که به یک کاربر اختصاص داده شده است. به زبان ساده‌تر، هیچ اشتراکی بین کاربران و دستگاه‌ها وجود ندارد. هر کاربر بخش مخصوص به خود را از پهنای باند اختصاص داده شده به خود دارد. شرکت‌ها به طور فزاینده‌ای به پهنای باند پایدار برای مدیریت فرایندهای تجاری مهم خود، متکی هستند. این بدان معناست که قبل از خرید پهنای باند اختصاصی یا اشتراکی، ضروری است که مزایا و معایب گزینه‌های موجود را بسنجید. بنابراین، ابتدا اجازه دهید با پهنای باند اختصاصی شروع کنیم. برای توضیح این مطلب، قبل از هر چیز باید بدانیم دسترسی به اینترنت اختصاصی به چه معناست.

همچنین جهت آشنایی بیشتر با سرویس‌های اشتراکی به لینک زیر مراجعه کنید.

کلیک کنید

 

دسترسی به اینترنت اختصاصی (DIA) چیست؟

دسترسی به اینترنت اختصاصی (DIA) چیست؟

دسترسی به اینترنت اختصاصی (یا DIA) مخفف Dedicated Internet Access بدین معناست که کسب‌وکار شما از طریق یک کانال اختصاصی که تنها سازمان شما به آن دسترسی دارد به اینترنت متصل می‌شود. از مزایای اینترنت اختصاصی برای شرکت‌ها این است که شما به یک مدیر پروژه و تیم اختصاصی دسترسی دارید تا اطمینان حاصل شود که فعال‌سازی لینک اینترنت شما به درستی راه‌اندازی و پیاده‌سازی شده است. یک سرویس اختصاصی همچنین این امکان را فراهم می‌کند که کسب‌وکار شما پهنای باند اینترنت را با سایر مشترکین به اشتراک نگذارد. همچنین، دسترسی اختصاصی به اینترنت، سرعت آپلود و دانلود متقارن را برای شما فراهم می‌کند. این، همراه با سرویس اختصاصی، به این معنی است که حتی در ساعات اوج مصرف، زمانی که تمام افراد از محل کار و دانشگاه و… به خانه می‌آیند تا به نحوی از اینترنت استفاده کنند به طور مثال ویدیوها و بازی‌ها را پخش می‌کنند، سرویس اینترنتی اختصاصی شما همیشه سرعت ثابتی خواهد داشت و تحت تاثیر میزان استفاده دیگران قرار نمی‌گیرد.

اتصال به اینترنت با پهنای باند اشتراکی چیست؟

پهنای باند اشتراکی، نوعی سرویس اینترنتی است که چندین کاربر از آن استفاده می‌کنند. این بدان معناست که پهنای باند بین مشترکین مختلف تقسیم می‌شود و مختص یکی از آن‌ها نیست و بدان معنا نیست که یک مشترک می‌تواند فایل‌های دیگر مشترکان را در شبکه دیگری ببیند یا به آن‌ها دسترسی داشته باشد. در واقع سرعتی که آن‌ها دریافت می‌کنند کم‌تر از سرعتی است که یک سازمان از طریق پهنای باند اختصاصی دریافت خواهد کرد. سرویس اینترنت پهنای باند اشتراکی عموماً برای مشاغلی که به سرویس اینترنت خود برای فعالیت‌های روزمره متکی نیستند، مناسب است. این نوع اتصال به اینترنت معمولاً توسط شرکت‌های کوچک و متوسط ​​یا به عنوان یک راه حل پشتیبانی در نظر گرفته می‌شود.

در اتصال به اینترنت اشتراکی، سرعت می تواند در طول روز نوسان داشته باشد!

هنگامی که اکثر کاربران به شبکه متصل می‌شوند، سرعت دانلود کاهش می یابد. به طور مثال تصور کنید سرویس پهنای باند اشتراکی برای چند ساختمان مسکونی و تجاری در یک خیابان نصب شده است، فرض کنید همه ساکنینی که در یکی از این ساختمان‌ها زندگی می‌کنند، زمانی که به خانه می‌رسند تصمیم می‌گیرند که ساعت ۱۵:۰۰ بهترین زمان برای پخش ویدیوها یا انجام بازی‌های آنلاین مورد علاقه‌شان است. دقیقا این ساعت، ساعت اوج مصرف است که در این بازه سرعت سرویس کاهش می‌یابد.

اینترنت اشتراکی و اختصاصی چه تاثیری بر کسب‌وکارها خواهد داشت؟

اینترنت اشتراکی و اختصاصی چه تاثیری بر کسب‌وکارها خواهد داشت؟

هر دو پهنای باند اشتراکی و اختصاصی به طور متفاوتی بر مشاغل تأثیر می‌گذارند. بیایید مزایا و معایب هر دو سرویس اینترنتی را بررسی کنیم.

مزایای اینترنت اختصاصی

  • پهنای باند تضمینی: اینترنت اختصاصی سرعت پهنای باند را برای سازمان شما تضمین می‌کند. این یکی از بهترین انواع اینترنت تجاری است که هیچ محدودیتی برای استفاده ماهانه ندارد. این بدان معناست که می‌توانید ایمیل‌های خود را مدیریت کنید و از برنامه‌های تجاری مهم پشتیبانی کنید، همینطور یک وب‌سایت را بدون وقفه پشتیبانی کنید. پهنای باند اختصاصی تضمین می‌کند که عملیات کسب‌وکار شما همیشه به خوبی اجرا می‌شود.
  • سرعت بالا: زمانی که یک سرویس اینترنتی قابل اعتماد در دسترس باشد، فرصتی برای رشد کسب‌وکار شما وجود دارد؛ همچنین کاهش تعداد کاربران متصل به سرویس اینترنتی اختصاصی یک سازمان، سرعت و کیفیت بالاتری را ارائه می‌کند.
  • افزایش بهره‌وری: یک سرویس اینترنتی اختصاصی تضمین می‌کند که کارکنان شما به جای رسیدگی به مشکلات قدیمی اینترنت، سرعت پایین، اتلاف وقت و موارد مشابه بر روی کارهای سازنده تمرکز می‌کنند. از آنجایی که اتصال به اینترنت حین انجام کار ثابت است، تمرکز بر وظایف مهم تجاری برای افزایش بهره‌وری آسان است.
  • حریم خصوصی: اتصالات امن هستند و اطلاعات در حین انتقال، خصوصی می‌مانند.

معایب اینترنت اختصاصی

  • هزینه: مهمترین نقطه ضعف اتصال به اینترنت اختصاصی هزینه است. از آنجایی که این اتصال به صورت اختصاصی و انفرادی تامین شده است، هزینه پرداخت‌شده بالاتر خواهد بود.
  • نصب و راه‌اندازی تخصصی: فرآیند نصب یک سرویس اینترنتی اختصاصی پیچیده است. این فرایند نیاز به دانش فنی و تجهیزات تخصصی دارد که از طریق کاربران امکان راه‌اندازی سرویس وجود ندارد.

مزایای اینترنت اشتراکی

  • هزینه‌های کمتر: سرویس اینترنت اشتراکی به کسب‌و‌کارها کمک می‌کند در هزینه خود صرفه جویی کنند. هزینه اینترنت اشتراکی نسبتاً پایین است که آن را به گزینه‌ای ایده‌آل برای سازمان‌ها تبدیل می‌کند.

معایب اینترنت اشتراکی

هنگامی که گزینه‌های خود را ارزیابی می‌کنید، مهم است که بدانید وقتی سرویس اینترنت شما با سایر مشاغل به اشتراک گذاشته می‌شود، ممکن است در دوره‌های اوج ترافیک اینترنتی، سرعت کمتری دریافت کنید. به عنوان مثال، اگر یک کسب‌وکار، مشترکِ یک سرویس اینترنتی ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه شود، ممکن است در ۸۰ درصد مواقع ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه اینترنت از پهنای باند دریافت کند اما ممکن است در دوره‌های اوج استفاده که سایر مشترکین از سرویس استفاده می‌کنند، اینترنت کمتری دریافت کند. به این دلایل، برخی از مشاغل ممکن است سرویس اختصاصی را انتخاب کنند.

  • سرعت کند: چندین مشتری از پهنای باند یکسانی استفاده می‌کنند که می‌تواند سرعت اینترنت را کاهش دهد. کند شدن سرویس، انجام کار سیستم‌ها و دستگاه‌‌ها را که بیشتر بر عملکرد کارکنان تاثیر می گذارد، مشکل می‌کند.
  • بدون گارانتی: از آنجایی که هیچ SLA بر روی یک سرویس پهنای باند وجود ندارد، هیچ تضمینی برای آپ‌تایم و سرعت اینترنت وجود ندارد.
  • سرعت کم‌تر پهنای باند: از آنجایی که پهنای باند ارزان‌تر و اشتراکی است، ممکن است سرعت اینترنت کندتری داشته باشید.

چه زمانی اینترنت اشتراکی مناسب است؟

بنابراین، چه زمانی اتصال به اینترنت اشتراکی مناسب است؟ در شرکت‌هایی با سایز کوچک یا متوسط ​​اغلب باید روی صرفه جویی در هزینه در هر جنبه تمرکز کنند. سرویس اینترنتی آن‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیست. بنابراین پهنای باند اشتراکی یک انتخاب ایده‌آل برای کسب‌وکارهایی است که به دنبال اتصال به اینترنت با بودجه‌های کوچکتر هستند یا مشاغلی که در مقیاس بزرگ کار نمی‌کنند.

برای اطلاع از مشخصات دقیق سرویس‌های اشتراکی به لینک زیر مراجعه کنید.
کلیک کنید
 

سخن پایانی

سرویس‌های اختصاصی سرویس سریع‌تری را ارائه می‌دهند. سرویس‌های اشتراکی نه تنها برای شروع، اتصال کندتری دارند، بلکه از آنجایی که چندین کاربر به یک لینک متصل می‌شوند، حتی ممکن است سرعتی را که باید از این پهنای باند دریافت نکنید. لینک‌های اختصاصی اینترنت در کنار ارائه سرعت‌های بیشتر، خدمات قابل اعتمادتری را نیز ارائه می دهند. همانطور که قبلاً خواندید، لینک‌های اشتراکی مستعد نوسان هستند زیرا پهنای باند بین چندین مشترک تقسیم شده است. لینک‌های اختصاصی یک جریان داده ثابت و پایدار را ارائه می‌دهند؛ به همین علت مشاغلی که دائم با اینترنت سروکار دارند به سرویس اختصاصی پهنای باند رو می‌آورند. به عنوان مثال، اگر برای ارتباط با مشتریان خود به VOIP متکی هستید، سازمان شما نیازمند یک سرویس ثابت برای جلوگیری از تاخیر تماس‌هاست. به طور خلاصه، برای تعیین اینکه آیا سرویس اینترنت اشتراکی یا اختصاصی بهترین گزینه برای سازمان شما خواهد بود، باید نیازهای تجاری، بودجه و ظرفیت شبکه خود را در نظر بگیرید. اگر یک کسب‌وکار کوچک با منابع مالی محدود IT یا شبکه در دسترس دارید، ممکن است سرویس اشتراکی، گزینه بهتر با هزینه کمتری برای شما باشد. از طرف دیگر، اگر سازمانی دارید که از پهنای باند بالای شبکه از طریق برنامه‌های کاربردی ابری، کنفرانس ویدیویی، سیستم‌های تلفن VoIP یا مدیریت داده‌های حساس استفاده می‌کند یا ترافیک مصرفی بالاتری دارید، انتخاب اینترنت اختصاصی، بسیار هوشمندانه‌تر و قابل اطمینان‌تر است.

معرفی انواع پهنای باند اختصاصی و اشتراکی