زمان مطالعه: 5 دقیقه

فناوری ADSL و TD-LTE

شرکت‌های قدیمی مانند بل چگونه باعث پدید آمدن سرویس‌های ADSL و TD-LTE شدند؟ بیایید با هم بررسی کنیم. درست زمانی که شرکت‌های تلفن مانند بل (Bell) از انحصار صنعت خود سود می‌بردند، سودآوری شرکت‌های کابلی نوظهور، این شرکت‌های سنتی را به تحقیق در مورد روش‌های جدید سوق داد.

هنگامی که مهندسان قصد داشتند که چگونه سیگنال‌های دیجیتال را از طریق سیم‌های مسی با استفاده از فرکانس بالاتر منتقل کنند، با شکست روبرو شدند؛ مهندسان، نحوه استفاده از خطوط تلفن را برای ارسال سیگنال‌هایی با فرکانس بالا تعیین کردند به همین علت حفظ سرعت دانلود و آپلود یکسان باعث تداخل قابل توجهی شد تا اینکه لچلایدر (Lechleider) یک استراتژی را پیشنهاد کرد.

جوزف دبلیو. لچلایدر (Joseph W. Lechleider) که به عنوان یکی از پدران DSL شناخته می‌شود، در سال ۱۹۵۵ عضو بخشی از آزمایشگاه‌های بل (Bell) شد. اوایل دهه ۱۹۸۰ بود که او پیشنهاد داد که پهنای باند به‌طور نابرابر بین سرعت دانلود و آپلود تخصیص داده شود. این فناوری جدید که اکنون با نام Asymmetrical DSL شناخته می‌شود، تداخل الکتریکی در خطوط مس را به طور قابل توجهی حذف کرد. زمانی که جوزف لچلایدر از بل (Bell) در مرکز تحقیقاتی شرکت تلفن بل، روشی را برای ارسال اتصالات پرسرعت از طریق خطوط تلفن پیشنهاد کرد از خطوط تلفن برای انتقال داده‌ها استفاده می‌کردند و شرکت‌ها در حال رقابت با هم جهت وارد کردن کابل‌های مسی به این صنعت بودند.

اختراع لچلایدر (Lechleider) چگونه وارد عمل شد؟

در ابتدا، کاربران از اینترنت موجود راضی بودند اما با پیچیده‌تر شدن وب‌سایت‌ها و فضای مجازی و روی کار آمدن محتوای حجیم صوتی و تصویری، سرویس‌های قدیمی اینترنت دیگر نیاز کاربران را پوشش نمی‌دادند. شرکت‌های تلفن مجبور بودند با عرضه‌کنندگان اینترنت کابلی، ماهواره‌ای و سایر شرکت‌هایی که داده سریع‌تری ارائه می‌دهند، رقابت کنند؛ بنابراین DSL اولین بار در دهه ۱۹۹۰ برای کاربران اینترنت در دسترس قرار گرفت.

این زمانی بود که سرانجام اختراع جوزف دبلیو. لچلایدر (Joseph W. Lechleider) وارد عمل شد. ADSL به شرکت‌های تلفن این امکان را داد تا در صورت ارتقا به فیبر یا کابل علاوه‌بر افزایش سرعت داده، هزینه‌های خود را کاهش دهند.

اتصالات اولیه اینترنت به صورت سرویس Dial-up بود که از طریق یک مودم با یک شماره تلفن به اینترنت متصل می‌شد. با رشد اینترنت، کابل و ماهواره پیشرفت کرد. در این زمانی بود که اختراع لچلایدر (Lechleider) سرانجام یافت؛ شرکت‌های تلفن توانستند با سایر ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی نه از طریق Dial-up، بلکه از طریق اتصال DSL، که بسیار سریع‌تر بود و در استفاده از تلفن تداخلی نداشت، رقابت کنند.

شبکه DSL چگونه جایگزین dial up شد؟

شبکه DSL چگونه جایگزین dial up شد؟

همانطور که گفتیم قبل از شکل‌گیری پهنای‌ باند و سایر سرویس‌های اینترنتی چند سال اخیر، از جمله ADSL و TDLTE و غیره، افراد از طریق سرویس dial up به شبکه اینترنت متصل می‌شدند. این سرویس بسیار کند و کار با آن طاقت‌فرسا بود. سرعت این سرویس چند KB (کیلوبیت) بر ثانیه بود و بارها پیش می‌آمد که افراد حین دانلود یک فایل ۲ الی ۳ مگابیتی ساعت‌ها معطل می‌ماندند.

با گذشت زمان و با توجه به اینکه بسیاری از خانه‌ها دارای خطوط تلفن ثابت بودند، اینترنت‌های ثابت خانگی جای dial up را گرفتند. از اولین سرویس‌های اینترنت ثابت خانگی، ADSL بود.

اینترنت DSL چگونه کار می‌کرد؟

همانطور که توضیح داده شد، DSL با استفاده از خطوط تلفن موجود کار می‌کند. یک اتصال تلفن استاندارد شامل یک جفت سیم مسی است که از خانه شما به جعبه‌ای در کنار خیابان که به شبکه تلفن متصل است، کشیده می‌شود. سیم مسی می‌تواند سیگنال‌های مختلفی را حمل کند، تقریباً به همان روش می‌تواند جریان الکتریکی را نیز حمل کند.

سیم‌های تلفن مسی سیگنال تلفن شما را حمل می کنند، اما فضای زیادی برای انتقال سیگنال‌های دیگر حاوی داده‌های دیجیتال به طور همزمان دارند. برای اینکه سیگنال‌های دیجیتال مختلف با یکدیگر تداخل نداشته باشند، باید در فرکانس‌های مختلف ارسال شوند.
اکثر اتصالات DSL نامتقارن هستند و سرعت دانلود بالاتری نسبت به سرعت آپلود دارند. این اساسا تجربه کاربری را بهینه می‌کند، زیرا اکثر کاربران بیشتر از آپلود، دانلود می‌کنند.
اگر اینترنت DSL دارید، نحوه تنظیم مودم ADSL با راهنمای تصویری را در این مقاله‌ای توضیح داده‌ایم. کلیک کنید.

سرویس‌های ADSL چگونه dial up را حذف کردند؟

با افزایش نیاز روزافزون به اینترنتی که سرعت بیشتری نسبت به dial up داشته باشد، سرویس‌های ADSL جای آن را گرفتند. سرعت این سرویس‌ها به نسبت dial up که در هر ثانیه نهایتا ۱ تا ۲ کیلوبیت بود، بهتر بود. سرویس‌های ADSL حداکثر تا ۱۶ مگابیت بر ثانیه سرعت داشتند که البته این سرعت در شرایط آزمایشگاهی به ۲۴ مگابیت هم می‌‌رسید و این سرعت برای فردی که قبل از ADSL، برای دانلود یک موزیک ساعت‌ها منتظر می‌ماند، ایده‌آل بود.

پایان ADSL

ADSL نیز مانند سرویس dial up به پایان دوران خود رسید. این پایان مشمول دو علت بود:

تغییر نیاز مصرف‌کننده

پس از روی کار آمدن سرویس‌های ADSL، با گذشت زمان، نیاز مصرفی تغییر کرد. قبل از این اتفاق، افراد به دانلود آهنگ‌ها، خرید CD یا DVD فیلم‌ها و… عادت داشتند؛ امروزه افراد برای گوش دادن به موسیقی از اپلیکیشن‌ها استفاده می‌کنند، برای تماشای فیلم، آن را دانلود می‌کنند و جدای از این‌ها با حجم زیادی محتوای صوتی و ویدئویی دیگر در شبکه‌های اجتماعی مواجه هستند.
دیگر ADSL پاسخگوی این نیازها نبود. با توجه به سرعت معمولی این سرویس و اشتراکی بودن پهنای باند آن، افراد، علی‌الخصوص در برخی ساعات، دائم از سرعت اینترنت خود شکایت می‌کردند.

هزینه‌های گزاف برای اینترنتی که پاسخگوی نیاز کاربر نبود!

سرویس ADSL برای اتصال، نیازمند خطوط تلفن، کابل‌های حجیم و بزرگ مسی و حفاری‌هایی در مقیاس‌های بزرگ بودند.
جدا از اینکه محیط‌زیست از این فرایند در امان نبود، گران بودن فلز مس، کابل‌کشی سنگین و حجیم آن و حفاری‌های گسترده برای کشیدن این کابل‌ها، سبب شد تا دولت‌ها فکر سرویسی باشند که در ازای صرف این حجم از هزینه و نیرو، بازدهی بیشتری بگیرند.

ADSL جای خود را به سرویس‌های اینترنتی بی‌سیم داد!

با وجود مشکلاتی که ADSL، همراه با سرعت و ظرفیت کم به همراه داشت، سرویس‌های اینترنتی بی‌سیم روی کار آمدند.
شبکه‌های اینترنتی بی‌سیم شبکه‌هایی هستند که با هیچ نوع کابلی به یکدیگر متصل نمی‌شوند. استفاده از شبکه بی‌سیم به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد که از فرایند پرهزینه ایجاد زیرساخت برای کابل‌ها اجتناب کنند. اساس سیستم‌های بی‌سیم امواج رادیویی هستند.

انواع اینترنت بی‌سیم (wireless)

  • وایمکس
  • TD-LTE
  • پهنای باند
جهت آشنایی با مودم‌های TD LTE به لینک زیر مراجعه کنید.

کلیک کنید

TD-LTE جایگزین ADSL

TD LTE جایگزین ADSL

باتوجه به تغییر نیاز مصرفی و هزینه‌های گزافی که کابل‌ها مسی داشتند، اینترنت‌های بی‌سیم ثابت پدید آمدند. استاندارد 4G LTE از آن زمان تاکنون بازنگری‌های متعددی را پشت سر گذاشته است. فناوری LTE پشتیبانی از باندهای تجمعی جدید و سایر شبکه‌ها را برای افزایش سرعت داده بدون شکستن استانداردهای کاملاً جدید ارائه کردند.
TD-LTE سرعت دانلود بسیار بالایی دارد و بهترین گزینه برای سازمان‌ها، شرکت‌ها، مجتمع‌های مسکونی، مشاغل کوچک و کاربرانی است که به اینترنت پر سرعت نیاز دارند. برای خرید مودم TD-LTE باید توجه داشته که سرعت آن در مکان‌های مختلف متفاوت است و بسته به اپراتور، منطقه تحت پوشش و سایر شرایط می تواند از چند مگابیت تا چند ده مگابیت باشد.

فناوری TD-LTE فناوری دسترسی به اینترنت ثابت مانند ADSL یا WiMAX است و آخرین نسل اینترنت ثابت پرسرعت محسوب می‌شود. منظور ما از “ثابت” این است که نیازی خط تلفن ثابت یا به تلفن همراه نیست، بلکه می‌توان از اینترنت تنها با یک سیم‌کارت استفاده کرد.
برای اطلاع از خدمات و تعرفه اینترنت td lte مبناتلکام کلیک کنید

سخن پایانی

TD-LTE در برآوردن یک نیاز جهانی، پتانسیل‌های زیادی دارد. هم‌اکنون بیش از نیمی از اپراتورها به دنبال راه‌اندازی سرویس‌های TD هستند. با این حال، TD-LTE هنوز کمی از سرویس FD-LTE عقب است. دلیل اصلی این امر، دسترسی محدود به دستگاه‌های تلفن همراه است، اما با وجود اینکه فناوری TD-LTE می‌تواند به بازار جهانی تکیه کند، این موضوع تغییر خواهد کرد.

جهت آشنایی بیشتر با سرویس TD LTE به لینک زیر مراجعه کنید.

کلیک کنید