زمان مطالعه: 14 دقیقه

پهنای باند اختصاصی چیست و چه مزایایی برای کسب‌وکارها دارد؟

در دنیای دیجیتال امروزی، اتصال به اینترنت برای راه‌اندازی و داشتن یک تجارت موفق، امری ضروری و اساسی است. امروزه همه چیز آنلاین و به فضای ابری و دیجیتال متکی است. حتی بهره‌وری کارکنان نیز وابسته به اتصال سریع، ایمن و قابل‌اعتماد است تا به همه ابزارها و برنامه‌های کاربردی مورد نیاز کسب‌وکارشان، دسترسی داشته باشند. این در حالی است که اگر در شبکه محدودیت‌هایی وجود داشته باشد، در کاهش موفقیت و خروجی کارمندان تأثیرگذار خواهد بود.

در واقع زمانی‌که کسب‌وکارها به جای استفاده از یک پهنای باند اختصاصی به سراغ پهنای باند اشتراکی می‌روند، این محدودیت و عدم موفقیت را برای خود رقم خواهند زد! اما دقیقاً منظور از پهنای باند اختصاصی چیست؟ و برای راه‌اندازی آن چه باید کرد؟ خُب نگران نباشید، هر آن‌چه که باید در زمینه‌ی اینترنت پهنای باند اختصاصی، مزایا، معایب و هزینه‌ی راه‌اندازی آن بدانید را در این مطلب خواهید خواند!

 پهنای باند اختصاصی چیست؟

پهنای باند (Bandwidth) به ظرفیت انتقال داده اشاره دارد، این بدان معنا است که براساس پهنای باند مشخص می‌شود که چه مقدار داده، در یک بازه زمانی معین می‌تواند منتقل یا دریافت شود.

پهنای باند اختصاصی به انگلیسی  Dedicated Bandwidth به مقدار مشخصی از ظرفیت شبکه اشاره دارد که منحصراً برای استفاده یک کاربر، یک سازمان یا یک برنامه خاص اختصاص داده شده است؛ این اختصاصی شدن ظرفیت، تضمین می‌کند که پهنای باند تخصیص‌یافته، به‌طور مداوم در دسترس‌تان خواهد بود و کسب‌وکارتان صرف‌نظر از تعداد کاربران و نوع عملکرد شبکه، همیشه از بالاترین توان داده بهره‌مند خواهد شد. همچنین برخلاف دیگر اتصالات، پهنای باند و توان داده در زمان اوج مصرف با هیچ افت و کاهش سرعتی روبه‌رو نخواهد شد.

 

معمولاً توان مصرفی پهنای باند اختصاصی متقارن است. این بدان معنا است که اتصال می‌تواند داده‌ها را با همان سرعت بالایی که ارسال کرده، دریافت کند. در واقع چنین اتصالاتی علاوه بر این‌که بیش از یک نرخ بالا و قابل‌پیش‌بینی از داده‌ها را در سراسر شبکه ارائه می‌دهند؛ همیشه روی دو مبحث مهم یعنی کم‌ترین تأخیر (latency) و کمترین نوسان (jitter) در انتقال داده نیز متمرکزند.

در یک محیط شبکه، پهنای باند حداکثر نرخ انتقال داده یا ظرفیت اتصال شبکه را نشان می‌دهد که معمولاً بر حسب بایت در ثانیه (bps) یا چند برابر آن، مانند کیلوبایت در ثانیه (Kbps)، مگابایت در ثانیه (Mbps) یا گیگابایت در ثانیه (Gbps) اندازه‌گیری می‌شود. در نتیجه، پهنای باند تعیین می‌کند که چه مقدار داده می‌تواند در یک بازه زمانی معین از طریق شبکه منتقل شود.

با پهنای باند اختصاصی، بخش خاصی از کل پهنای باند موجود به یک کاربر، دستگاه یا برنامه خاص، اختصاص داده می‌شود. این اختصاصی شدن ظرفیت، علاوه بر این‌که باعث می‌شود یک پهنای باند مشخص و قابل‌پیش‌بینی برای شبکه فراهم شود، تضمین می‌کند که داده‌های اختصاص‌یافته به کاربران که تلاش می‌کنند همزمان به یک پهنای باند یکسان دسترسی داشته باشند، به اشتراک گذاشته نشود.

 

تاریخچه پهنای باند اختصاصی

مفهوم پهنای باند اختصاصی در کنار پیشرفت‌ در فناوری‌های شبکه، تکامل یافته است. در روزهای اولیه ارتباطات، پهنای باند اختصاصی عمدتاً مربوط به خطوط اجاره‌ای و اتصالات فیزیکی بین دو نقطه یا اصطلاحاً پوینت تو پوینت بود که ظرفیت انتقال انحصاری و اختصاصی را فراهم می‌کرد. در آن زمان معمولاً سازمان‌ها اینترنت Point to Point را از ارائه‌دهندگان سرویس‌های مخابراتی اجاره می‌کردند.

در اواخر قرن ۲۰، خطوط T1 و T3 به عنوان راه‌حل‌های پهنای باند اختصاصی محبوب شدند. خطوط T1 سرعت انتقال 1.544 مگابایت بر ثانیه را ارائه می‌دهند، در حالی‌که خطوط T3 ظرفیت بسیار بالاتری و برابر با 45 مگابایت در ثانیه را فراهم می‌کنند. این خطوط معمولاً توسط مشاغل برای انتقال داده‌های بزرگ، ارتباطات صوتی و دسترسی به اینترنت استفاده می‌شد.

با گسترش اینترنت، پهنای باند اختصاصی برای کسب‌وکارهای آنلاین حیاتی شد؛ در نتیجه ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی (ISP) شروع به ارائه اتصالات اختصاصی به سازمان‌ها کردند تا آن‌ها بتوانند به‌طور مشخص و انحصاری به مقدار خاصی از پهنای باند دسترسی داشته باشند. دسترسی به اینترنت اختصاصی (DIA) به‌عنوان یک پیشنهاد رایج، از طرف ISPها پدیدار شد تا کسب‌وکارهای مختلف بتوانند پهنای باند انحصاری و تضمین‌شده‌ای برای اتصالات اینترنتی خود داشته باشند.

ظهور فناوری پهن‌باند یا broadband پیشرفت‌های قابل‌توجهی را در اینترنت پرسرعت پهنای باند اختصاصی به ارمغان آورد. اتصالات broadband، مانند خط مشترک دیجیتال (DSL) و اینترنت کابلی، سرعت بالاتری ارائه می‌دهند و باعث می‌شوند کسب‌وکارها به بخش‌های اختصاصی‌ پهنای باند دسترسی داشته باشند.  در این دوران با ظهور فیبر نوری، مفهوم پهنای باند اختصاصی با تحول زیادی همراه شد.

با پیدایش محاسبات ابری، کسب‌و‌کارها شروع به استفاده از راه‌حل‌های اختصاصی پهنای باند مبتنی بر فضای ابری برای اتصالات خود کردند. خدمات Direct Connect یا ExpressRoute توسط ارائه‌دهندگان اتصالات ابری، به سازمان‌ها این امکان را می‌دهد تا اتصالات اختصاصی به فضای ابری داشته باشند که دسترسی ایمن و سرعت بیشتر را تضمین می‌کند.

فرق پهنای باند اختصاصی و اشتراکی

تفاوت پهنای باند اختصاصی و اشتراکی

بارزترین فرق پهنای باند اختصاصی و اشتراکی در سطح انحصار و پیش‌بینی‌پذیری است. در پهنای باند اختصاصی، ظرفیت اختصاص‌داده‌شده برای یک کاربر یا سازمان خاص محفوظ است که عملکرد ثابت را با هزینه‌ای بالاتر تضمین می‌کند. از سوی دیگر پهنای باند اشتراکی که امکان استفاده مقرون‌به‌صرفه از منابع شبکه را فراهم می‌کند، بسته به بار شبکه و فعالیت‌های دیگر کاربران، ظرفیتی متغیر دارد.

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، در پهنای باند اختصاصی مقدار مشخصی از ظرفیت شبکه منحصراً به یک سازمان یا کاربر اختصاص داده می‌شود. با پهنای باند اختصاصی هیچ اشتراک یا رقابتی برای منابع شبکه وجود ندارد، در نتیجه عملکرد شبکه بسیار سریع‌تر و سازگارتر خواهد بود.

در پهنای باند اشتراکی، چندین کاربر یا سازمان‌های مختلف ظرفیت شبکه موجود را با همدیگر به اشتراک می‌گذارند. در نتیجه، کل پهنای باند بین کاربران تقسیم می‌شود و آن‌ها برای دسترسی به منابع موجود با هم رقابت می‌کنند. مقدار پهنای باندی که هر کاربر دریافت می‌کند، بسته به شرایط شبکه و فعالیت‌های دیگر کاربران شبکه، می‌تواند متفاوت باشد. پهنای باند مشترک معمولاً در اتصالات اینترنتی مسکونی یا در شرایطی استفاده می‌شود که چندین کاربر به‌طور همزمان نیاز به دسترسی به اینترنت دارند؛ اما به منابع اختصاصی نیاز ندارند.

این نکته مهم را همیشه در نظر داشته باشید که پهنای باند اشتراکی لزوماً به معنای عملکرد ضعیف نیست. بلکه ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی با نظارت و کنترل دقیق شبکه، پهنای باند اشتراکی را مدیریت می‌کنند تا از تخصیص عادلانه و جلوگیری از تراکم، اطمینان حاصل شود. با این حال، در زمان اوج مصرف یا در مواردی که چندین کاربر به شدت از شبکه استفاده می‌کنند، احتمال کاهش سرعت و افزایش تأخیر در مقایسه با پهنای باند اختصاصی وجود دارد.

پهنای باند اختصاصی برای چه مواردی استفاده می شود؟

معمولاً از پهنای باند اختصاصی در مواردی استفاده می‌شود که عملکرد ثابت و امنیت در شبکه، حیاتی است. به‌عنوان مثال مشاغلی که به سرعت و امنیت در انتقال مقادیر زیادی داده نیاز دارند یا در حوزه کنفرانس ویدئویی یا میزبانی برنامه‌های کاربردی فعالیت دارند، از پهنای باند اینترنت اختصاصی استفاده می‌کنند. این کسب‌وکارها با داشتن اینترنت پرسرعت پهنای باند اختصاصی می‌توانند از کاهش عملکرد یا وقفه‌های ناشی از نوسانات ترافیک شبکه جلوگیری کنند.

پهنای باند اختصاصی معمولاً برای انتقال یک یا چند نوع ترافیک نیز کاربرد دارد که رایج‌ترین آن‌ها عبارتند از:

– کاهش ترافیک شبکه اینترنتی (Internet traffic) در سازمان‌ها

– ترافیک شبکه خصوصی مجازی (vpn)

– داده‌های سازمانی بین شعبه‌های مختلف یک سازمان

– کنفرانس‌های تلفنی یا تصویری (ویدئویی)

– پشتیبان‌گیری از داده‌ها و بازیابی آن‌ها

مزایای پهنای باند اختصاصی

مزایا و معایب پهنای باند اختصاصی

هنگام انتخاب و خرید پهنای باند اختصاصی، مهم است که نیازها و اولویت‌های خاص خود را به دقت ارزیابی کنید. بودجه، عملکرد و مقیاس‌پذیری مورد نیاز و اهمیت دسترسی بدون وقفه به شبکه از فاکتورهای مهمی است که باید در نظر بگیرید. علاوه بر این، دانستن مزایا و معایب پهنای باند اختصاصی و گرفتن مشاوره با متخصصان شبکه یا ارائه‌دهندگان خدمات در این زمینه می‌تواند به شما کمک کند تا بر اساس شرایط خاص کسب‌وکارتان، تصمیمی آگاهانه بگیرید.

یکی از مزایای کلیدی پهنای باند اختصاصی این است که یک تجربه اینترنتی ثابت و امن را ارائه می‌دهد. از آنجایی‌که پهنای باند اختصاص‌داده‌شده به اشتراک گذاشته نمی‌شود، عملکرد قابل‌پیش‌بینی و پایداری را، حتی در زمان اوج استفاده، امکان‌پذیر می‌سازد. این ویژگی برای برنامه‌ها یا فعالیت‌هایی که به سطح بالایی از عملکرد نیاز دارند مانند فروش آنلاین، پخش ویدئو، بازی‌ آنلاین یا عملیات تجاری و فرایندهای کسب و کار یا استفاده همزمان چندین کاربر سازمانی از اینترنت که نیاز است بدون وقفه و کندی سرعت اینترنت فعالیت‌های خود را انجام دهند، از اهمیت بالایی برخوردار است.

از دیگر مزایای پهنای باند اختصاصی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ضمانت عملکرد:

با اینترنت پهنای باند اختصاصی، مقدار مشخصی از ظرفیت شبکه به‌طور انحصاری به استفاده کاربر یا سازمان اختصاص داده می‌شود. این امر عملکرد ثابت، پهنای باند مشخص و قابل اعتماد شبکه را تضمین می‌کند، زیرا منابع اختصاصی اصلاً با دیگر کاربران به اشتراک گذاشته نمی‌شود.

تجربه شبکه قابل‌پیش‌بینی:

پهنای باند اختصاصی این امکان را فراهم می‌سازد تا بدون توجه به فعالیت سایر کاربران یا نوسانات ترافیک شبکه، سطح مشخصی از عملکرد را تجربه کنید. این امر به‌ویژه برای مشاغل یا برنامه‌هایی که به سطح بالایی از عملکرد و کمترین سطح تأخیر نیاز دارند، مفید است.

انتقال داده بهبودیافته:

اینترنت پهنای باند اختصاصی سرعت انتقال داده را افزایش می‌دهد. این سریع‌تر شدن انتقال داده برای فعالیت‌هایی مانند انتقال فایل‌های بزرگ، کنفرانس ویدیویی، پشتیبان‌گیری آنلاین و سایر کارهایی که به پهنای باند زیادی نیاز دارند، ضروری است. بنابراین انتقال داده با شبکه اختصاصی باعث بهبود سرعت و کیفیت انتقال داده خواهد شد.

امنیت پیشرفته:

داشتن پهنای باند اختصاصی باعث ایجاد یک لایه امنیتی اضافه می‌شود؛ زیرا ترافیک و اتصال شبکه، اختصاصی و از دیگر منابع جدا شده است. این ویژگی خطر نقض داده‌ها یا دسترسی غیرمجاز که در محیط‌های شبکه مشترک می‌تواند رخ دهد را کاهش می‌دهد.

 

اگرچه داشتن یک دسترسی اختصاصی مزایای ویژه‌ای در اختیار کاربران و سازمان‌ها قرار می‌دهد، اما این پهنای باند ویژه معایبی نیز دارد که بارزترین آن‌، هزینه‌ گران‌تر در مقایسه با پهنای باند اشتراکی است. از آن‌جایی که شما می‌خواهید یک استفاده انحصاری از ظرفیت شبکه داشته باشید، به‌ویژه برای تخصیص پهنای باند بالاتر، هزینه می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی افزایش یابد. از دیگر معایب پهنای باند اختصاصی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

چالش‌های مقیاس‌پذیری:

افزایش یا کاهش مقیاس در پهنای باند اختصاصی می‌تواند در مقایسه با پهنای باند اشتراکی پیچیده‌تر باشد. اگر کسب‌وکارتان به‌گونه‌ای باشد که نیازهای پهنای باند به‌طور مکرر تغییر می‌کند، می بایست برای ارتقاء یا تغییر تجهیزات پهنای باند اختصاصی با ارائه دهنده پهنای باند مذاکره نمایید.

اتلاف منابع:

اگر از پهنای باند اختصاص‌داده‌شده به‌طور کامل استفاده نکنید، باید برای ظرفیت استفاده‌نشده، هزینه بپردازید. این می‌تواند منجر به اتلاف منابع شبکه شود.

محدودیت در به کارگیری لینک پشتیبان (Redundancy):

در صورت قطع اینترنت با پهنای باند اختصاصی در هر نقطه‌ای از مسیر انتقال داده، می بایست لینک پشتیبان جایگزین ‌شود تا کاربر قطع اتصال را تجربه نکند. به عنوان مثال در صورتی که یکی از پاپ ‌سایت‌ها (دکل) دچار قطعی برق شود، از پاپ سایت پشتیبان انتقال داده صورت می‌گیرد. در بعضی از شرکت‌های ارائه دهنده این امکان وجود ندارد و باعث ایجاد محدودیت در پایداری سرویس می‌شود.

شرکت مبناتلکام علاوه بر اینکه امکان redundancy را دارد، پاپ سایت‌های خود را با بهترین استانداردها نصب و راه‌اندازی کرده و کاملا در برابر حوادث طبیعی مانند طوفان و رعد و برق ایمن‌سازی شده است تا کاربران اینترنت پهنای باند اختصاصی دچار مشکل نشوند.

علاوه بر این، مبناتلکام با توجه به تجربه و دانشی که در این سال‌ها کسب کرده است، چالش‌های مقیاس پذیری و نصب اصولی و استاندارد رادیو و تجهیزات انتقال داده و بکارگیری لینک های پشتیبان پایدار را رفع کرده است و دغدغه حال و آتی کاربران اینترنت P2P را پیش‌بینی و حل می‌کند

پهنای باند اختصاصی برای کسب و کارها

مزایای پهنای باند اختصاصی برای کسب و کارهای آنلاین

اگر پهنای باند کافی در اختیار کاربران کسب‌وکارهای آنلاین قرار نگیرد، کارکنان باید مدت بیشتری منتظر بمانند تا صفحات وب بارگیری شود و همچنین امکان پاسخگویی مناسب به میزبان برنامه‌های مختلف فراهم نمی‌شود. استفاده از اینترنت پرسرعت پهنای باند اختصاصی می‌تواند این مشکل را برطرف کند. واقعیت این است که در دنیای پیشرفته امروزی و دیجیتال که بیشتر کارها مبتنی بر اینترنت و فضای وب است، داشتن سرویس پهنای باند اختصاصی برای کسب‎‌وکارهای آنلاین به‌ویژه اینترنت سازمانی یک امر ضروری و حیاتی است.

برخی از مزایای پهنای باند اختصاصی برای کسب‌وکارهای آنلاین عبارتند از:

صرفه‌جویی در هزینه‌های تماس تلفنی:

 با استفاده از سرویس پهنای باند اختصاصی می‌توانید برخی از  تماس‌های داخلی را با استفاده از مسیریابی تماس‌ها (routing calls) بین دفاتر  انجام دهید. همچنین می‌توانید با تغییر تماس‌ها به SIP Trunking نیاز به مدارهای گران‌قیمت ISDN30 را کاهش دهید یا حذف کنید. این ویژگی باعث می‌شود تا تماس از طریق یک مدار اختصاصی ارزان‌تر که می‌تواند طیف گسترده‌ای از ترافیک را حمل کند، (نه فقط تماس‌های تلفنی) انجام شود. شرکت مبناتلکام امکان ارائه سرویس وویپ و پهنای باند اختصاصی را هم به صورت مجزا و هم به صورت ارائه همزمان، دارد

ادغام منابع IT در فضاهای کوچک‌تر:

 اگر اتصالات سریع بین شعبه‌های کسب‌وکارهای آنلاین برقرار شود، احتمال دارد منابع IT به جای این‌که هر دفتری دارای سرورهای محلی باشد یا تجهیزاتی که باید در هر محل به طور جداگانه نصب و پیاده‌سازی شود، از طریق شبکه WAN اشتراک‌گذاری شود. این ویژگی باعث می‌شود تا مدیریت یکپارچه‌ برای زیرساخت‌های فناوری اطلاعات ایجاد شود؛ زیرا علاوه بر سرور، لوازم جانبی کمتری برای نظارت، اصلاح، عیب‌یابی، برق و پشتیبان‌گیری وجود دارد.

پشتیبان‌گیری و بازیابی سریع‌تر داده‌ها(Backup):

 در کسب‌وکارهای آنلاین تهیه نسخه‌ی پشتیبان از داده‌ها بسیار ضروری است. همچنین این قابلیت باید وجود داشته باشد که اگر مشکلی پیش آمد، بتوانید آخرین نسخه از اطلاعات و داده‌ها را به سرعت بازیابی کنید. در پهنای باند اختصاصی اغلب محدودیتی برای پشتیبانی‌گیری، بازیابی و یا تکثیر داده‌ها با سرعت بالا وجود ندارد. در واقع با این سرویس علاوه بر این‌که یک اتصال سریع‌تر فراهم می‌شود، ظرفیت کافی برای تهیه نسخه‌ی پشتیبانی از داده‌ها همیشه وجود دارد.

سرعت پهنای باند اختصاصی چقدر است

سرعت پهنای باند اختصاصی چقدر است؟

سرعت پهنای باند اختصاصی بسته به فناوری و سرویس انتخابی متفاوت است. همچنین سرعت به عوامل مختلفی مانند موقعیت جغرافیایی، در دسترس بودن زیرساخت و ارائه‌دهنده خدمات بستگی دارد.

در ادامه، برخی از گزینه‌های رایج سرویس پهنای باند اختصاصی را با سرعت‌های مرتبط‌شان بررسی کرده‌ایم. توجه داشته باشید که شما می‌توانید در هنگام خرید پهنای باند اختصاصی از ارائه‌دهنده سرویس، درخواست تست سرعت پهنای باند اختصاصی کنید.

 

– خط T1 (T1 Line): یکی از اولین نسخه‌های پهنای باند اختصاصی مبتنی بر خط T1 بود که هنوز در برخی از مناطق استفاده می‌شود. این سرویس سرعت انتقال 1.544 مگابایت بر ثانیه را فراهم می‌کند.

– خط T3 (T3 Line): T3 نسخه‌ی ارتقاء یافته T1 است که سرعت انتقال بالاتری، برابر با 45 مگابایت بر ثانیه دارد. معمولاً خطوط T3 برای کسب‌وکارهایی که به پهنای باند قابل‌توجه و ترافیک شبکه با حجم بالا نیاز دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

– اترنت (Ethernet): سرویس های پهنای باند اختصاصی مبتنی بر اترنت طیف وسیعی از سرعت‌ها را ارائه می‌دهند. این سرویس می‌تواند سرعتی متغیر از چند مگابایت در ثانیه گرفته تا چندین گیگابایت در ثانیه ارائه دهد. اتصالات اترنت گزینه‌های پهنای باند مقیاس‌پذیر و انعطاف‌پذیر را فراهم می‌کنند که برای نیازهای مختلف تجاری مناسب هستند.

– فیبر نوری (Fiber Optic): اتصالات مبتنی بر فیبر نوری سرعت بسیار بالایی ارائه می‌دهند که از ده‌ها مگابایت در ثانیه تا چندین ترابایت در ثانیه (Tbps) متغیر است. سرعت واقعی در اتصال فیبرنوری، به ارائه‌دهنده سرویس و ظرفیتی که توسط سازمان ثبت شده، بستگی دارد.

 

– اینترنت رادیویی: این نوع اینترنت که با نام‌های Wireless یا بی‌سیم شناخته می‌شود، نوعی اینترنت پهنای باند اختصاصی است که بر اساس ارائه‌دهنده سرویس و محل اتصال دکل، سرعت‌های متفاوتی ارائه می‌دهد. اینترنت بیسیم رادیویی دارای سرویس پهنای باند اختصاصی با سرعت 50 مگابایت تا 1000 مگابایت بر ثانیه است و انتقال داده‌ها از طریق امواج رادیویی و تجهیزات وایرلس انجام می‌شود.

– مترو اترنت (Metro Ethernet): خدمات مترو اترنت پهنای باند اختصاصی را در یک منطقه شهری فراهم می‌کند که سرعت آن می‌تواند از 1 گیگابایت تا 10 گیگابایت بر ثانیه متفاوت باشد. مترو اترنت معمولاً توسط مشاغلی که چندین شعبه در یک شهر یا منطقه دارند، استفاده می‌شود.

– اتصالات اختصاصی مبتنی بر فضای ابری (Cloud-based Dedicated Connections): هنگام استفاده از سرویس‌های ارائه‌دهندگان خدمات ابری، اتصالات اختصاصی مانند Direct Connect یا ExpressRoute وجود دارند که طیف وسیعی از سرعت را ارائه می‌دهند. این نوع سرویس معمولاً از چند مگابایت در ثانیه شروع می‌شوند و بسته به ارائه‌دهنده خدمات، مکان و سرعت اتصال انتخابی، تا چندین گیگابایت در ثانیه نیز می‌رسد.

شرکت مبناتلکام با در نظر گرفتن نیاز سازمان شما و امکان‌سنجی رایگان، امکان ارائه خدمات پهنای باند اختصاصی را در بسترهای مختلف و با سرعت‌های مختلف  به همراه تضمین کیفیت، دارد.

تفاوت پهنای باند اختصاصی با سرعت اینترنت

تفاوت پهنای باند با سرعت اینترنت چیست؟

سرعت اینترنت (Internet Speed) که با نام‌های سرعت اتصال (connection speed) یا سرعت شبکه (network speed) نیز شناخته می‌شود، به نرخ واقعی انتقال داده‌ای اشاره دارد که کاربر هنگام دسترسی به اینترنت، آن را در دانلود یا بارگذاری تجربه می‌کند. به‌طورمعمول واحد اندازه‌گیری سرعت اینترنت، بیت بر ثانیه است.

اگرچه سرعت اینترنت و پهنای باند به همدیگر مرتبط هستند اما معیارهای متفاوتی برای سنجش کیفیت اتصال به حساب می‌آیند. در واقع سرعت اینترنت، به حداکثر سرعتی که می‌توانید داده‌ها را منتقل کنید و به شکل مگابیت در ثانیه (Mbps) مشخص می‌شود، اشاره دارد؛ اما پهنای باند حداکثر مقدار داده‌ای است که اتصال شما در هر لحظه می‌تواند از آن استفاده کند که به صورت مگابایت در ثانیه (و به طور فزاینده گیگابایت در ثانیه، برای اتصالات گیگابایتی) اندازه گیری می‌شود.

اساساً و به زبان ساده، سرعت اینترنت به سرعت انتقال داده‌ها اشاره دارد و پهنای باند، ظرفیت آن سرعت را مشخص می‌کند.

 

به چه مقدار پهنای باند نیاز داریم؟

مقدار پهنای باند اختصاصی به عوامل مختلفی از جمله نوع عملکرد مشاغل مختلف و نیازهای مرتبط به آن بستگی دارد. همچنین روش محاسبه پهنای باند مورد نیاز، با توجه به نوع داده ارسالی متفاوت است. در ساده‌ترین حالت برای این‌که بدانید به چه مقدار پهنای باند نیاز دارید، می‌توانید با اطلاع از میزان بایت داده‌ها و مدت زمان ارسالی آن پهنای باند اختصاصی اینترنت مورد نیازتان را به دست آورد:

پهنای باند (به بایت در ثانیه) = میزان بایت / مدت زمان (بر حسب ثانیه)

به‌عنوان مثال، اگر یک فایل ویدیویی با نرخ بایت 2 مگابایت در ثانیه دارید و می‌خواهید آن را در مدت 10 ثانیه ارسال کنید، پهنای باند مورد نیازتان این‌گونه محاسبه می‌شود:

پهنای باند = 2 مگابایت بر ثانیه / 10 ثانیه = 0.2 مگابایت در ثانیه یا 200 کیلوبایت بر ثانیه

علاوه بر این تعداد کاربران و الگوهای کاربری آن‌ها نیز در تعیین میزان پهنای باند تأثیرگذار است. به‌عنوان مثال، اگر 10 کاربر دارید که احتمال دارد همزمان یک ویدئو را پخش کنند و هر جریان ویدئو به نرخ 4 مگابایت در ثانیه نیاز دارد، شما به پهنای باند کل 40 مگابایت در ثانیه (10 کاربر در 4 مگابایت در ثانیه برای هر کاربر) نیاز دارید.

با این‌حال توجه داشته باشید که این محاسبات تخمین‌های کلی را ارائه می‌دهند و برای این‌که بدانید چه میزان اینترنت پهنای باند اختصاصی برای‌تان مناسب است، باید فاکتورهای زیر را حتماً در نظر بگیرید:

– برنامه‌ها یا فعالیت‌های خاصی که به پهنای باند اختصاصی نیاز دارند مانند کنفرانس ویدیویی و…

– تعداد کاربران و تعداد دستگاه‌های متصل به شبکه

– نوع اطلاعات و داده‌ها

– رشد و مقیاس‌پذیری بالقوه کسب‌وکارتان در آینده

همچنین برخی ماشین‌ حساب‌های آنلاین نیز وجود دارند که از طریق آن‌ها می‌توانید پهنای باند موردنظر خود را محاسبه کنید. از رایج‌ترین آن‌ها می‌توان به ماشین حساب BroadbandNow، Encore، Databarracks، Omni Calculator، One Ring Networks، Fuze و DSLReports اشاره کرد.

تجهیزات مورد نیاز پهنای باند اختصاصی

تجهیزات مورد نیاز اینترنت پوینت تو پوینت

سرویس اینترنت پوینت تو پوینت (Point-to-point Internet service) یا نقطه به نقطه، نوعی اتصال به اینترنت است که براساس آن یک اتصال اختصاصی بین دو مکان یا نقطه‌ی خاص برقرار می‌شود. این شامل اتصال مستقیم دو نقطه دور افتاده است که معمولاً با استفاده از خطوط اجاره‌ای یا مدارهای اختصاصی ارائه شده توسط یک ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی (ISP) فراهم می‌شود. این نوع سرویس معمولاً توسط مشاغل یا سازمان‌هایی که به اتصال پرسرعت و ایمن بین دو مکان خاص نیاز دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در سرویس اینترنت P2P، ISP یک ارتباط فیزیکی مستقیم بین محل مشتری و زیرساخت شبکه ISP برقرار می‌سازد که معمولاً اتصال براساس فاصله از طریق کابل‌های فیبر نوری، لینک‌های مایکروویو یا سایر روش‌های ارتباط اختصاصی ایجاد می‌شود. اتصال اینترنت P to P علاوه بر این‌که پهنای باند اختصاصی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد، دارای مزیت‌های مختلفی از جمله اتصال با سرعت بالا، امنیت بیشتر، مقیاس‌پذیری بدون تغییرات زیرساختی،  انعطاف‌پذیری و قابلیت اتصال در مناطق دورافتاده است.

 

برای راه‌اندازی سرویس اینترنت نقطه به نقطه، تجهیزات و قطعات مختلفی نیاز است اما توجه داشته باشید که قبل از تهیه تجهیزات از مناطق تحت پوشش اینترنت پوینت تو پوینت مطلع شوید؛ زیرا در برخی از مناطق کشور، این نوع اتصال پشتیبانی نمی‌شود. همچنین تجهیزات و الزامات خاص راه‌اندازی اینترنت P2P بسته به فناوری و زیرساخت مورد استفاده توسط ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی متفاوت است. با این‌حال، رایج‌ترین تجهیزات اینترنت پوینت تو پوینت عبارتند از:

– مودم یا کارت‌های رابط شبکه

– روتر

– انواع کابل مانند کابل‌های فیبر نوری، اترنت یا فرستنده‌ و گیرنده‌های بی‌سیم

– آنتن رادیویی یا دیش ماهواره‌ای

– منبع تغذیه بدون وقفه (UPS)

– تجهیزات امنیتی شبکه مانند فایروال‌ها، سیستم‌های تشخیص نفوذ (IDS)، تجهیزات شبکه خصوصی مجازی (VPN) برای ایمن‌سازی اتصال اینترنت P to P و…

– سوئیچ یا هاب اترنت

 

اینترنت پوینت تو پوینت (P2P) یا اینترنت نقطه به نقطه در واقع همان اینترنت با پهنای باند اختصاصی است که به روش اتصال و انتقال داده اشاره دارد.

هزینه راه اندازی پهنای باند اختصاصی چقدر است؟

قیمت اینترنت پهنای باند اختصاصی به عوامل مختلفی از جمله ظرفیت پهنای باند، موقعیت جغرافیایی، تجهیزات و زیرساخت‌های فنی، ارائه‌دهنده خدمات پهنای باند اختصاصی و… بستگی دارد. بنابراین ذکر قیمت دقیق بدون داشتن اطلاعات دقیق، تقریباً غیرممکن و بسیار متغیر است.

علاوه بر این، نوع اتصال پهنای باند اختصاصی نیز می‌تواند بر هزینه نهایی تأثیرگذار باشد. گزینه‌های رایج عبارتند از خطوط T1، T3، اترنت روی مس (EoC)، اتصالات فیبر نوری و  لینک رادیویی اختصاصی. هر گزینه دارای ساختار قیمت‌گذاری متفاوتی است؛ علاوه بر این‌، فاصله از شبکه ارائه‌دهنده سرویس، هزینه‌های نصب، تعمیر و نگه‌داری مداوم نیز بر روی قیمت نهایی تأثیر دارد. برای اطلاع از قیمت اینترنت پهنای باند اختصاصی می‌توانید با مشاورین ما تماس بگیرید تا اطلاعات دقیق و قیمت به‌روز را دریافت کنید.

جمع بندی

امروزه پهنای باند اختصاصی با افزایش تقاضا به تکامل خود در زمینه سرعت و امنیت و ایمنی ادامه می‌دهد. واقعیت این است که با پیشرفت تکنولوژی‌، راه‌حل‌ها و گزینه‌های جدید به‌طور مداوم در حال ظهور هستند تا بتوانند پاسخگوی نیازهای کسب‌وکارهای آنلاین باشند. با این‌حال به یاد داشته باشید که کیفیت و خدمات پهنای باند اختصاصی با توجه به ارائه‌دهنده سرویس و موقعیت جغرافیایی آن می‌تواند متفاوت باشد. بنابراین برای انجام تحقیقات کامل در زمینه‌ی خرید پهنای باند اختصاصی و مناطق تحت پوشش آن، می‌توانید با مشاورین ما با شماره 1533 تماس بگیرید.