زمان مطالعه: 2 دقیقه

TDD و FDD چه نقشی در سرویس‌های اینترنتی دارند؟ برای اینکه پاسخ این سوال را دریابیم بهتر است، ابتدا به بررسی هر یک از این دو بپردازیم. هر دو در واقع روشی برای عرضه LTE هستند. برای درک بیشتر این مسئله، توضیح مختصر از LTE خواهیم داد.

LTE مخفف Long Term Evolution است و فناوری همراه با شبکه‌های سلولی 4G است. حتما برایتان پیش آمده که نماد کوچکی را در بالای صفحه تلفن خود، نزدیک نوار سیگنال، مشاهده کنید که می‌گوید LTE یا 4G LTE. این بدان معناست که گوشی شما به شبکه 4G LTE متصل است. این معمولاً چیز خوبی است، زیرا شبکه‌های LTE از سریع‌ترین شبکه‌های موجود در دنیا هستند.

در ادامه به بررسی دو روش FDD و TDD که جهت ارائه سرویس‌های LTE هستند، می‌پردازیم.

TDD یا FDD؟ کدام روش بهتری است؟

TDD or FDD؟

تفاوت اصلی بین شبکه‌های TDD و FDD در این است که FDD LTE از هر دو لینک uplink و downlink به طور همزمان استفاده می‌کند و دارای ترافیک متقارن است در حالی که TDD LTE از هر دو uplink و downlink به طور همزمان استفاده نمی‌کند و ترافیک نامتقارن دارد.

جهت آشنایی بیشتر با سرویس TD LTE به لینک زیر مراجعه کنید.

کلیک کنید

حالا این پاراگراف به چه معناست؟

  • FDD: به عنوان یک قاعده کلی، سیستم ارتباطی که به طور همزمان ارسال و دریافت می‌کند، سیستم تمام دوبلکس نامیده می‌شود. این سیستم در مقابل، سیستمی است که داده‌ها را در بازه‌های زمانی مختلف و نامتقارن ارسال و دریافت می‌کند، که سیستم نیمه دوبلکس نامیده می‌شود. FDD ارتباط همزمان دو طرفه را ارائه می‌دهد و بنابراین یک سیستم تمام دوبلکس است. مخفف عبارت Frequency Division Duplex (فرکانس دوبلکس) است به این معنی که دو باند یا دو کانال فرکانسی مجزا نیاز دارد.
  • TDD: TDD ارتباط دو طرفه همزمان ارائه می‌دهد و می‌تواند کاربرد سیستم‌های تمام دوبلکس را تقلید کند. TDD مخفف Time Division Duplex است به این معنی که TDD به uplink و downlink اجازه می‌دهد تا از کل طیف فرکانس استفاده کنند، اما همانطور که گفتیم داده‌ها را در بازه‌های زمانی مختلف تنظیم می‌کنند. تصور کنید زمان به شیارهای کوچکی تبدیل می‌شود که از این شیارها، برخی برای uplink و برخی دیگر برای downlink تعیین شده‌اند. TDD برای سیستم‌های ارتباطی ایده‌آل است. با TDD، یک اپراتور تلفن همراه می‌تواند به صورت پویا ظرفیت لینک بالا و پایین را بسته به تقاضای مشتری برای آپلود و دانلود تنظیم کند.

سخن پایانی

FDD و TDD هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. به طور مثال FDD مناطق محدودی را پوشش می‌دهد در حالی که TDD پوشش‌دهی گسترده‌تری دارد؛ همچنین برای استفاده از شبکه FDD به تکنیک‌های خاص و بعضا پردردسری نیازمندیم مانند اینکه این سرویس از چند باند فرکانسی برای دریافت و ارسال داده‌ها استفاده می‌کند.

در همین حال TDD که به نظر می‌رسد سیستم بهتری نسبت به سرویس FDD باشد، داخل وسایل نقلیه و به عبارتی حین حرکت قابل‌استفاده نیست؛ همچنین باتوجه به اینکه تنها از یک باند فرکانسی برای ارسال و دریافت داده‌ها استفاده می‌کند، سرعت کم‌تری نسبت به FDD دارد.

مبناتلکام، ارائه‌دهنده سرویس‌های اینترنتی سازمانی و خانگی، به عرضه انواع سرویس‌های LTE از جمله FDD و TDD می‌پردازد. برای خرید و اطلاعات بیشتر به صفحه آشنایی با TD LTE سایت مراجعه کنید.

 

کاربرد FDD و TDD