راهنمای خرید مودم ADSL

راهنمای خرید مودم ADSL (مهم ترین نکاتی که باید بدانید)

9 دقیقه

اکثر ارائه دهندگان اینترنت در کنار خدمات جامع خود مودمی را در اختیار مشتریان قرار می دهند، اما اگر خودتان مودمی تهیه کنید، احتمالا بتوانید صرفه جویی بیشتری به عمل آورده و محصولی با کیفیت بیشتر را از آن خود کنید. خرید مودم برای سرویس اینترنت اهمیت زیادی دارد و خوب است اطلاعات کاملی پیش از خرید داشته باشید.

با این مطلب از سایت مبنا تلکام در مورد راهنمای خرید مودم ADSL همراهمان باشید تا در نهایت بهترین محصول را برای اینترنت خود استفاده کنید.

1- بررسی سازگاری مودم با ISP

هر ISP یا شرکت ارائه دهنده اینترنت که شمار آن‌ ها در ایران نسبتا زیاد است، از مودم هایی خاص پشتیبانی می کنند. پس به عنوان نخستین راهنمای خرید مودم ADSL، بد نیست در مورد مودم های پشتیبانی شده توسط شرکت اینترنتی خودتان اطلاعات داشته باشید. به عبارتی می توان گفت هر نوع اتصالات اینترنتی، مودم های مناسب خود را دارند. برای نمونه برای اینترنت کابلی از مودم های DSL و فیبر نوری استفاده می شود.

استفاده از فیبر بدون نیاز به مودم و صرفا با روتر هم امکان دارد. راهنمای خرید بهترین مودم طبق اینترنت شرکت در منابع زیادی درج شده، اما بهترین آن ها خود سایت ارائه دهنده اینترنت است. در صورتی که بعد از مطالعه مقالات هر یک از سایت ها باز هم سوالی در ذهنتان بود، کافیست با تیم فروشنده یا پشتیبان به صورت تلفنی یا اینترنتی ارتباط برقرار کنید. هر مودمی به همراه توضیحات محصول ارائه شده تا سازگاری آن را به لحاظ ابعاد و فاکتورهای دیگر اعلام نماید.

2- چقدر می خواهید برای یک مودم هزینه کنید؟

اگر نگاهی به بازار و فروشگاه های اینترنتی کنید، انواع مودم‌های ADSL را می بینید که هر یک با توجه به ویژگی ها، کیفیت و برند سازنده، قیمت متفاوتی دارند. در اکثر مواقع هر چه بیشتر هزینه کنید، ویژگی های بهتر و احتمالا جدیدتری هم دستگیرتان خواهد شد. این بدان معنا نیست که نمی توان یک مودم اقتصادی پیدا کرد که اتصال اینترنت شما را برای بهترین سرعت بهینه کند.

همچنین باید در نظر داشته باشید که خرید مودم نسبت به دریافت آن از شرکت ارائه دهنده هزینه اولیه بیشتری دارد، اما می تواند در دراز مدت باعث صرفه جویی زیادی در هزینه شما شود. حتی اگر ISP شما یک مودم را به صورت رایگان وارد کند، اگر مودم خود را بخرید، ممکن است با معامله بهتری روبرو شوید.

3- مطمئن شوید مودم از سرعت اینترنت شما پشتیبانی می کند

یکی دیگر از ویژگی های کلیدی به عنوان راهنمای خرید مودم ADSL، سرعت اینترنت این تجهیزات است. وقتی مودم شما فقط می تواند سرعت 100 مگابیت در ثانیه را پشتیبانی کند، پرداخت هزینه به شرکت اینترنتی شما برای سرعت 500 مگابیت در ثانیه معنایی ندارد.

این بدان معناست که سرعت‌های بالاتر از 100 مگابیت در ثانیه را تجربه نخواهید کرد. اگر مطمئن نیستید باید به دنبال کدام مودم از این نظر باشید، می توانید یک تست سریع سرعت اینترنت موجود در گوگل را اجرا نمایید.

تعداد این تست ها در سال های اخیر افزایش یافته و برخی از آن ها خدمات ویژه ای را ارائه می دهند تا به اطلاعات جامعی در مورد مودم و سرعت دانلود و آپلود اینترنت خود پی ببرید. به یاد داشته باشید سرعت اینترنت در طول روز و هفته در نوسان است؛ بنابراین می توانید چند آزمایش سرعت انجام داده و آن ها را میانگین بگیرید تا جزئیات دقیق تری از سرعت اینترنت خود داشته باشید.

4- نوع و تعداد پورت های مودم

تعداد پورت های یک مودم از دیگر ویژگی های مهمی است که به عنوان راهنمای خرید مودم ADSL از آن یاد می کنند؛ به ویژه اگر آن را برای اداره ها و شرکت ها می خواهید. مودم هایی دارای یک پورت می تواند صرفا برای استفاده خانگی کافی به نظر برسد؛ زیرا کاربران معمولا با تلفن همراه و لپ تاپ به آن وصل می شوند.

اگر برای استفاده اداری به دنبال خرید آن هستید که اغلب با کامپیوتر به اینترنت متصل می شوند، خرید مودم هایی با 4 پورت یا بیشتر را توصیه می کنیم. میزان این پورت ها به تعداد اعضای حاضر در یک شرکت و نوع استفاده آن ها از اینترنت مربوط می شود. با این حال اگر تعداد پورت ها پاسخگوی نیازها نبود، می توان از سوئیچ و هاب جداگانه نیز در کنار آن ها استفاده کرد.

مودم هایی با یک پورت اترنت برای زمانی مناسب هستند که بخواهید سرعت و دسترسی ابتدایی به اینترنت داشته باشید. در غیر این صورت، باید به دنبال مودم هایی با پورت های بیشتر باشید. سرعت هر پورت اینترنت حدودا 1Gbps  است و تا زمانی که عددی بزرگ تر از این را نخواهید، مهم نیست چه تعداد پورت روی مودم دلخواهتان قرار دارد.

5- به باند مودم توجه کنید

مورد مهم دیگری از راهنمای خرید مودم ADSL که تاثیر زیادی روی سرعت اینترنت شما دارد و شاید تا به حال به آن بی توجه بوده اید، باند وای فای است. این باند معمولا 2.4 یا 5 گیگاهرتز داشته و برخی از این دستگاه ها از دو باند پشتیبانی می کنند.

از مزایای وجود دو باند در مودم می توان زمانی را نام برد که تعداد کاربران متصل به آن بیش از اندازه زیاد می شود. مودم در این حالت کاربران باند را به طور خودکار متعادل کرده و وضعیت را برای استفاده از اینترنت فراهم می کند. این از خصوصیات جذابی است که در مودم های نسل جدید بیشتر به چشم می خورد.

6- امنیت مودم بسیار اهمیت دارد

همه می دانیم امنیت اینترنت تا چه اندازه در این روزها اهمیت دارد؛ زیرا ایستگاهی برای ارسال و دریافت اطلاعات به شمار می رود. در صورت عدم رعایت نکات ایمنی، خطراتی مانند لو رفتن مشخصات بانکی، اطلاعات خانوادگی و موارد این چنینی انتظارمان را می کشند و این جاست که مطالعه راهنمای خرید مودم ADSL اهمیت پیدا می کند.

همیشه افرادی سودجو برای سواستفاده در کمین هستند و باید مراقب این موضوع باشید. خود وای فای امنیت چندانی نداشته و باید اقداماتی مانند حذف قابلیت اتصال خودکار و انتخاب رمز عبور مناسب در کنار آن انجام شود. سعی کنید خرید مودمی با پشتیبانی از wpa2 را در اولویت قرار دهید تا امنیت اینترنت شما به حداکثر برسد.

با توجه به این که قرار است وسیله الکترونیک خود را با تمام دامنه آنلاین آن به مودم وصل کنید، طبیعتا نگرانی هایی بابت امنیت آن وجود دارد و نمی توان آن ها را نادیده گرفت. برای رفع آن ها لازم است پیش از انتخاب بهترین مودم، استانداردهایی را رعایت فرمایید.

برای نمونه به معماری DOCSIS مودم توجه کرده و بعد از آن ببینید مودم به قابلیت wps تجهیز است یا خیر. همچنین باید به ویژگی های دیگری مانند رمزگذاری AES، پروتکل های امنیتی WPA و WEP و فاکتورهای TKIP اهمیت داد که هر یک تاثیرات خاص خود را روی امنیت مودم دارند.

7- طراحی و کیفیت ساخت؛ راز دوام مودم

بسیاری از خریداران ممکن است طراحی مودم را به عنوان یکی از نکات راهنمای خرید مودم ADSL نادیده گرفته و صرفا به دنبال فاکتورهای دیگر در یک دستگاه باشند. شاید این ویژگی اهمیت موارد گفته شده تا این جا را نداشته باشد، اما باز هم بد نیست به طراحی و کیفیت ساخت آن توجه کنید. تجربه نشان می دهد مودم هایی با بدنه قدرتمند و کیفیت بالا، دوام بیشتری داشته و از مزایای آن ها می توان تا سال ها استفاده کرد.

طراحی یک خصوصیت زیبایی شناختی به حساب می آید و همچنین سبب می شود مودم فضای کمی را اشغال کند. شاید روی میز یا زیر آن فضای کافی برای قرار دادن مودم های بزرگ یا حتی متوسط را نداشته باشید و در چنین شرایطی، خرید یک مودم کوچک برایتان ایده آل است.

8- پوشش دهی و قدرت آنتن؛ نکته پایانی از راهنمای خرید مودم ADSL

نکته قابل توجه دیگر، میزان پوشش دهی و قدرت آنتن مودم است که به قابلیت اطمینان و ثبات شبکه آن اشاره دارد. مودم باید سیگنال کافی برای فعالیت های مختلف به صورت آنلاین را داشته باشد. مهم نیست از موبایل برای اتصال به اینترنت استفاده می کنید یا دستگاه های دیگر، مودم باید بتواند سیگنال کافی برای پوشش دهی وبگردی، بررسی ایمیل ها، اجرای ویدیوها و موارد دیگر را تولید کند.

سخن پایانی

با وجود راهنمای خرید مودم ADSL، در نهایت تصمیم برای خرید بهترین مودم به شما، سلیقه و نیازتان مربوط می شود. برای مثال خرید اینترنت پرسرعت TD-LTE مبنا تلکام، یکی از بهترین گزینه های پیش روی شماست. این سرویس، هم امنیت و هم سرعت بالا را برای شما تضمین می کند و برای استفاده خانگی یا حتی شرکت ها هم مناسب است. اما اگر احتیاج به سرعت بسیاری زیادی ندارید و به دنبال استفاده روزمره هستید، اینترنت خانگی برای شما مناسب خواهد بود.

سایر سرویس های مبنا تلکام را می توانید در بخش خدمات مشاهده کرده و بسته به نیاز خود، یکی را انتخاب کنید.

منبع

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up
طراحی و توسعه توسط