تفاوت اترنت و اینترنت

تفاوت اترنت و اینترنت چیست؟ مقایسه جامع و تخصصی

8 دقیقه

حوزه فناوری مملو از اصطلاحات و مفاهیمی است که شاید برخی از آن ها را با هم اشتباه بگیریم. برای نمونه دو واژه اترنت و اینترنت با وجود شباهت های گفتاری، مفاهیم کاملا متمایزی نسبت به هم دارند و استفاده کنندگان باید با هر یک از آن ها آشنا باشند؛ چرا که اساس نحوه انتقال، اشتراک گذاری و دسترسی به داده ها است. در این مطلب از سایت مبنا تلکام به تفاوت اترنت و اینترنت پرداخته می شود.

اترنت چیست؟

در ابتدای تفاوت اترنت و اینترنت باید گفت اترنت یک فناوری رایج و پرکاربرد در دنیای امروزی است که عده زیادی آن را با واژه اینترنت اشتباه می گیرند. اترنت برای شبکه های محلی (LAN) به کار رفته و روی لایه فیزیکی مدل OSI عمل می کند. شبکه های اترنت اغلب از کابل هایی همچون Cat5e، Cat6 یا Cat7 برای اتصال مستقیم دستگاه ها به شبکه محلی استفاده می کنند.

این کابل ها امکان انتقال سریع و مطمئن داده ها را در مدت فاصله های کوتاه مانند داخل ساختمان یا محوطه یک مجموعه به وجود می آورند. بنابراین برای فواصل دور باید از راهکارهای دیگری کمک گرفت. سایر نکات مربوط به اترنت را در ادامه این بخش مشاهده می کنید:

  • همان طور که گفته شد، اترنت برای استفاده در یک منطقه جغرافیایی محدود مانند خانه، شرکت یا مرکز داده به وجود آمده است. این یعنی اتصالات پر سرعت برای دستگاه هایی مانند کامپیوترها، پرینترها و سرورها در یک شبکه فراهم می شود.
  • تحقیقات نشان می دهد سرعت اترنت به خاطر استفاده از کابل و اطمینان بالای آن، تا حدودی بیشتر از اینترنت است. محدوده سرعت 10 مگابایت تا 10 گیگابایت در ثانیه جهت انتقال داده های محلی برای کاربران به وجود می آید.
  • از دستگاه های رایج اترنت می توان سوئیچ ها، روترها و کارت های رابط شبکه را نام برد که جریان سیال بسته های داده را داخل شبکه محلی امکان پذیر می کنند.
  • انتخاب نوع توپولوژی شبکه های اترنت به نیازهای اختصاصی شبکه و تعداد دستگاه های متصل بستگی دارد و دست کاربران برای این انتخاب کاملا باز است.

بررسی مزایا و معایب اترنت

از مهم ترین مزایای استفاده از اترنت برای درک بهتر تفاوت اترنت و اینترنت، این موارد را نباید از یاد برد:

  • هزینه نسبتا کم
  • سازگاری با انواع فناوری ها حتی بسیاری از دستگاه های قدیمی
  • مقاومت بالا در برابر نویز
  • کیفیت انتقال داده مناسب
  • سرعت بالا در اتصال نسبت به اینترنت
  • اطمینان و امنیت بالا در اتصال به خاطر امکان استفاده از فایروال های رایج

در کنار مزایا، بد نیست به معایب هم توجه داشته باشید:

  • مناسب برای شبکه های کوچک و مسافت های کوتاه
  • جابجایی پذیری محدود
  • تداخل در اتصال در صورت استفاده از کابل های بلند
  • کاهش سرعت با افزایش ترافیک

اینترنت چیست؟

اینترنت در سوی دیگر به عنوان یک شبکه جهانی حاصل از شبکه های به هم پیوسته شناخته می شود که ارتباط و تبادل داده ها را به صورت جهانی آسان می کند. خبر خوب این که برای اتصال به اینترنت به هیچ نوع کابل فیزیکی یا زیرساخت های خاصی نیاز نیست. به جای آن، شبکه ها در سر تا سر جهان به هم وصل شده و این اجازه می دهد تا داده ها به فواصل بسیار دور هم منتقل شوند. در ادامه تفاوت اترنت و اینترنت لازم است برخی نکات مربوط به اینترنت را مطالعه کنید:

  • اینترنت دسترسی به سراسر جهان را برایتان امکان پذیر می کند. مشاغل و سازمان ها تقریبا از هر مکانی می توانند به هم متصل شوند. این ویژگی باعث دسترسی به حجم زیادی از اطلاعات و خدمات نظیر وب سایت ها، ایمیل و ذخیره سازی ابری را در مقیاس جهانی به وجود می آورد.
  • با توجه به این که داده های موجود در اینترنت از طریق چند روتر و سوئیچ متصل به هم رد می شوند، مسیریابی آن نسبت به اتصال مستقیم اترنت بسیار پیچیده تر است. این پیچیدگی موجب می شود داده ها اجازه طی کردن مسافتی به وسعت کره زمین را داشته باشند.
  • اینترنت خدمات خود را فراتر از انتقال داده ارائه داده که از آن ها می توان VoIP (صدا روی پروتکل اینترنت)، پخش رسانه، استریم و خرید آنلاین را نام برد.
  • با توجه به تصمیمات و خدمات شرکت های ارائه دهنده اینترنت و موقعیت جغرافیایی، سرعت اتصال به اینترنت نیز متفاوت خواهد بود. جدا از این فاکتورها، کاربران نیز با در نظر گرفتن شرایط مختلف می توانند شرکت ارائه دهنده اینترنت و سرعت مد نظر خود را تعیین کنند. طیف وسیعی از دیال آپ گرفته تا فیبر نوری در اختیار آن ها قرار دارد.

تفاوت اترنت و اینترنت چیست؟

حال که با مفاهیم اولیه هر دو اصطلاح آشنا شدیم، نوبت به مرور تفاوت اترنت و اینترنت می رسد. تا این جا هم احتمالا تفاوت های آشکار این دو با هم را حد زده باشید، اما مهم ترین موارد عبارتند از:

1- تفاوت اترنت و اینترنت از نظر محدوده

اترنت و اینترنت از نظر محدوده تفاوت های چشمگیری با هم دارند. اترنت برای استفاده محلی در یک منطقه محدود به وجود آمده است، در حالی که اینترنت موجب اتصال شبکه ها در سطح جهانی به هم می شوند.

2- مجازی و فیزیکی بودن اترنت و اینترنت

یکی دیگر از تفاوت های اترنت و اینترنت را باید استفاده از اترنت با کابل های فیزیکی و سخت افزار عنوان کرد. در واقع بدون آن ها، اتصال و استفاده از داده ها امکان نخواهد داشت. در سوی دیگر، اینترنت روی یک شبکه مجازی کار کرده که سراسر جهان را شامل می شود.

3- تفاوت اینترنت و اترنت از نظر سرعت و مقیاس

اترنت با وجود محلی بودن خود، سرعت بالایی را در اختیار کاربران قرار می دهد. همین سبب شده شرکت ها و ادارات زیادی از این نوع اتصال برای استفاده و اشتراک گذاری داده ها استفاده کنند. بازه سرعت اینترنت گسترده تر است و دسترسی جهانی را فراهم می کند. کاربران قادر به استفاده از انواع سرعت با توجه به نیازهای خود هستند. هر چند سرعت اینترنت به عواملی مانند موقعیت جغرافیایی هم بستگی دارد.

4- دستگاه های مورد استفاده برای اترنت و اینترنت

برای اتصال با استفاده از اترنت باید از دستگاه هایی مانند سوئیچ و روتر استفاده کرد. برخی برندهای سازنده این دستگاه ها اتصال پایدار را برایتان فراهم می کند و باید خرید آن ها را در اولویت قرار دهید. در سمت مقابل، اینترنت برای مدیریت جریان داده به روترها و سرورها متکی است.

5– تفاوت اترنت و اینترنت از نظر توپولوژی

شبکه های اترنت روی توپولوژی های مختلف راه اندازی می شود و کار با آن ساده است. ساختار اینترنت اما پیچیده تر و به هم پیوسته تر است. این هم یکی دیگر از تفاوت های اینترنت و اترنت است که شناخت آن سبب استفاده راحت تر می شود.

جمع بندی

اترنت و اینترنت دو بخش اساسی شبکه های مدرن هستند که هر یک اهداف متفاوتی نسبت به هم دارند. اترنت اتصال محلی را با سرعت بالایی برای انجام کارهای روزمره در خانه و اداره به وجود می آورد، در شرایطی که اینترنت شبکه جهانی گسترده ای را ارائه کرده که موجب برقراری ارتباط جهانی، دسترسی به انواع اطلاعات آنلاین و خدمات زیادی می شود.

شناخت تفاوت اترنت و اینترنت باعث تصمیم گیری آگاهانه در مورد طراحی شبکه، راه اندازی و عیب یابی می شود. تفاوتی ندارد در حال راه اندازی یک شبکه خانگی یا مدیریت کسب و کاری جهانی باشید؛ این دانش در هر صورت برای آشنایی با پیچیدگی های شبکه های مدرن به شما کمک خواهد کرد. همچنین شما می توانید برای اتصال به اینترنت از خدمات ما در مبناتلکام استفاده کنید مانند؛ اینترنت خانگی یا اینترنت سازمانی

منبع ۱  منبع ۲

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up
طراحی و توسعه توسط