زمان مطالعه: 6 دقیقه

امروزه با توجه به پیشرفت علم و فناوری، بسیاری از کارها توسط اینترنت، هوش مصنوعی (AI) و… انجام می‌شوند. یکی از شاخه‌های فناوری که هوش مصنوعی و اینترنت نقش مهمی در پدید آمدن آن ایفا کرده‌اند، اینترنت اشیاء (IoT) است.
اینترنت اشیا، دستگاه‌های روزمره را «هوشمندتر» می‌کند، زیرا آن‌ها را قادر می‌سازد تا داده‌ها را از طریق اینترنت ارسال کنند و با مردم و سایر دستگاه‌های مجهز به اینترنت اشیا ارتباط برقرار کنند.
چطور می‌توان IoT را تعریف کرد؟ کاربرد اینترنت اشیاء در زندگی روزمره مردم چیست؟ در ادامه با ما همراه باشید.

اینترنت اشیاء (IoT) چیست؟

اینترنت اشیا را می‌توان در مجموعه‌ای از دستگاه‌‍‌ها و صنایع مختلف یافت. از تخته هوشمند در کلاس‌های درس گرفته تا دستگاه‌های پزشکی که به طور مثال می‌توانند علائم بیماری پارکینسون را تشخیص دهند، اینترنت اشیا با اتصال دنیای واقعی و دیجیتال به یکدیگر، جهان را هوشمندتر می‌کند.
اینترنت اشیا (IoT) شبکه‌ای از اشیاء فیزیکی را توصیف می‌کند که با حسگرها، نرم‌افزارها و سایر فناوری‌ها به منظور اتصال و تبادل داده با دستگاه‌ها و سیستم‌های دیگر از طریق اینترنت در ارتباط هستند. این دستگاه‌ها از اشیاء معمولی خانگی تا ابزارهای صنعتی پیچیده را شامل می‌شود.
اینترنت اشیا (IoT) به میلیاردها دستگاه فیزیکی در سراسر جهان اشاره دارد که اکنون به اینترنت متصل هستند و همه داده‌ها را جمع‌آوری کرده و به اشتراک می‌گذارند. اینترنت اشیا بافت دنیای اطراف ما را هوشمندتر و پاسخگوتر می‌کند.
در ۲۰۱۸ تعداد این دستگاه‌ها به ۷ میلیارد رسید و در ۲۰۲۰ این عدد به ۱۰ میلیارد افزایش یافت. کارشناسان انتظار دارند این تعداد تا سال ۲۰۲۵ به ۲۲ میلیارد برسد.

چرا اینترنت اشیا (IoT) اینقدر مهم است؟

این دستگاه‌ها از پروتکل اینترنت (IP) استفاده می‌کنند، همان پروتکلی که رایانه‌ها را در شبکه جهانی وب شناسایی می‌کند و به آن‌ها اجازه می‌دهد با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. هدف پشت اینترنت اشیاء این است که بتوان از دستگاه‌ها در هر زمانی که نیاز بود، گزارش گرفت، همچنین کارایی را بهبود بخشد و اطلاعات مهم را سریعتر از یک سیستم عادی، بدون مداخله انسان به دست آورد.
در چند سال گذشته، اینترنت اشیاء به یکی از مهم‌ترین فناوری‌های قرن بیست و یکم تبدیل شده است که به AI ارتباط زیادی دارد. اکنون که می‌توانیم اشیاء روزمره از جمله لوازم آشپزخانه، ماشین‌ها، ترموستات‌ها، مانیتورهای کودک و… را از طریق دستگاه‌هایی خاص به اینترنت متصل کنیم، ارتباط یکپارچه بین افراد و اشیاء امکان‌پذیر است.
بنابراین همه مؤلفه‌هایی که کسب‌وکارها، دولت‌ها و مصرف‌کنندگان را قادر می‌سازد به دستگاه‌های IoT خود متصل شوند، از جمله کنترل‌های راه دور، داشبورد، شبکه‌ها، دروازه‌ها، تجزیه و تحلیل، ذخیره‌سازی داده‌ها و امنیت بخشی از اکوسیستم اینترنت اشیاء است.

IoT چه کاربردی دارد؟

اینترنت اشیاء چه کاربردی دارد؟

  • اینترنت اشیاء (IoT) نوید تغییر طیف وسیعی در زمینه‌های مختلف را می‌دهد؛ برای مثال در پزشکی، دستگاه‌های متصل می‌توانند به متخصصان کمک کنند تا بیماران را در داخل و خارج از بیمارستان نظارت کنند. سپس رایانه‌ها می‌توانند داده‌ها را برای کمک به پزشکان در تنظیم درمان‌ها و بهبود نتایج بیمار ارزیابی کنند.
  • یکی دیگر از زمینه‌هایی که در حال تحول است، برنامه‌ریزی شهری است. به عنوان مثال، هنگامی که حسگرهایی که دارای آدرس IP هستند در زیر یک خیابان شلوغ قرار می‌گیرند، مقامات شهری می‌توانند به رانندگان در مورد تأخیر یا تصادفات آینده هشدار دهند. در همین حال، سطل‌های زباله هوشمند می‌توانند پس از پر شدن، مسئولین مربوطه را مطلع کنند تا مسیرهای جمع‌آوری زباله بهینه شود. علاوه‌بر این از برنامه‌های IoT می‌توان برای کنترل ترافیک، کنتورهای هوشمند، نظارت بر محیط زیست یا مدیریت منابع استفاده کرد.
  • استفاده از دستگاه‎‌های هوشمند برای مشاغلی که مدیریت منابع گزینه‌ای مهم در سازمانشان است، مناسب است. برای مثال، با ردیابی داده‌های مربوط به مصرف انرژی و سطوح موجودی، یک شرکت می‌تواند هزینه‌های کلی خود را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. کاهش هزینه‌ها سبب می‌شود تا شرکت‌ها به طور مؤثرتری در بازار مربوط به حوزه خود کنند.
  • با ردیابی رفتار مصرف کننده در یک فروشگاه، یک خرده فروش می‌تواند محصول مناسبی به مصرف‌کننده عرضه کند. تصور کنید که مصرف‌کننده‌ای از کالایی که خریده راضی نیست؛ با توجه به کاربرد اینترنت اشیاء در این حوزه، فروشنده می‌تواند از طریق فهم نارضایتی مشتری، رضایت کاربری را بالا ببرد.

نمونه‌هایی از اینترنت اشیا

  • «خانه هوشمند» بهترین نمونه اینترنت اشیا است. ترموستات‌های مجهز به اینترنت، زنگ درها، سنسورهای حساس به حرارت و دود و هشدارهای امنیتی یک فرایند متصل را ایجاد می‌کنند که در آن داده‌ها بین دستگاه‌های فیزیکی به اشتراک گذاشته می‌شود و کاربران می‌توانند از راه دور “اشیاء” موجود در فرایندی که از آن حرف زدیم را از طریق یک برنامه تلفن همراه یا وب سایت کنترل کنند.
  • اینترنت اشیا (IoT) فقط به وسایل روزمره در خانه محدود نمی‌شود. تأثیر آن را می‌توان در سراسر صنایع مشاهده کرد، به عنوان مثال، با تسهیل اتصالات برای نظارت و بهینه‌سازی عملکرد خودرو، راه خود را به صنعت خودرو باز کرد.
  • صنعت بهداشت و درمان نیز از اینترنت اشیا سود می‌برد و به ارائه‌دهندگان ابزارهایی برای ردیابی دقیق‌تر و کارآمدتر معیارهای کلیدی سلامت مانند سطوح گلوکز می‌دهد.

اینترنت اشیاء در چه صنایعی کاربرد دارد؟

تولید

تولیدکنندگان می‌توانند با استفاده از نظارت بر خط تولید، تجهیزات کارخانه خود را فعال، تعمیر و نگهداری کنند و با استفاده از سنسورها از خرابی‌های قریب‌الوقوع مطلع شوند. سنسورها در واقع می‌توانند زمانی را که خروجی تولید ممکن است به خطر بیافتد را تشخیص دهند. این به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا هزینه‌های خود را کاهش دهند، زمان کار مفیدتری داشته باشند و مدیریت عملکرد دارایی را بهبود بخشند.

خودرو

صنعت خودروسازی مزایای قابل توجهی را با استفاده از برنامه‌های کاربردی اینترنت اشیا (IoT) دریافت می‌کند. علاوه‌بر مزایای استفاده از اینترنت اشیا در خطوط تولید، حسگرها می‌توانند خرابی وسایل نقلیه‌ای که در حال حاضر در جاده هستند شناسایی کرده و با جزئیات به راننده هشدار دهند.

حمل‌ونقل

سیستم‌های حمل‌ونقل و لجستیک از کاربردهای اینترنت اشیا بهره می‌برند. زمان حرکت ناوگان ماشین‌ها، کامیون‌ها، کشتی‌ها و قطارهایی که را می‌توان بر اساس شرایط آب و هوایی، در دسترس بودن وسیله نقلیه یا در دسترس بودن راننده تنظیم کرد.

بهداشت و درمان

دستگاه‌هایی را می‌توان به بدن انسان متصل کرد یا در داخل بدن انسان قرار داد، از جمله دستگاه‌های پوشیدنی یا قابل بلع که سلامت و تندرستی را کنترل یا حفظ می‌کنند، به مدیریت بیماری‌هایی مانند دیابت و غیره کمک می‌کنند.

محیط‌های خرده‌فروشی

دستگاه‌ها را می‌توان در فروشگاه‌ها، بانک‌ها، رستوران‌ها و میدان‌ها نصب کرد تا تسویه حساب شخصی را تسهیل کند، پیشنهادات داخل فروشگاه را گسترش دهد یا به بهینه‌سازی موجودی کمک کند.

IoT چگونه کار می‌کند؟

IoT چگونه کار می‌کند؟

به طور خلاصه، اینترنت اشیا به صورت زیر عمل می‌کند:

  • دستگاه‌ها دارای سخت افزاری مانند حسگرها هستند که داده‌ها را جمع‌آوری می‌کند.
  • سپس داده‌های جمع‌آوری شده توسط حسگرها از طریق سرویس ابری به اشتراک گذاشته و با یک نرم‌افزار خاص یکپارچه می‌شوند.
  • سپس این نرم‌افزار، داده‌ها را از طریق یک اپلیکیشن یا وبسایت به کاربران ارسال می‌کند.

دستگاه‌های هوشمند به یک پلتفرم IoT متصل می‌شوند، که توسط کارشناسان IoT For All به عنوان “نرم افزار پشتیبانی که همه چیز را در یک سیستم IoT به هم متصل می‌کند” توصیف می‌شود. صدها پلتفرم اینترنت اشیاء وجود دارد و برخی توسط غول‌های صنعتی مانند اوراکل و آی‌بی‌ام ساخته شده‌اند.

امنیت اینترنت اشیاء

فناوری‌های نوظهور هوش مصنوعی (AI) اغلب با خطرات و ریسک‌هایی همراه هستند. اینترنت اشیا هم فرقی ندارد، از آنجایی که اینترنت اشیا می‌تواند مواردی مانند روشنایی ساختمان و تهویه مطبوع، تشخیص خودرو و حتی شبکه‌های برق را فعال کند، حفاظت از این سیستم‌ها و عناصر زیرساخت حیاتی بسیار مهم است.

خطرات IoT

  • حملات بات‌ها به پلتفرم‌های IoT
  • نداشتن آگاهی در استفاده از این فناوری
  • تنظیم رمزهای عبور ناامن توسط اشخاص
  • عدم به‌روزرسانی به موقع نرم‌افزارهای قدیمی

اقدامات حیاتی

مرکز هماهنگی امنیت سایبری، بخش سلامت و خدمات انسانی وزارت بهداشت کشور آمریکا به افراد و سازمان‌ها توصیه می‌کند تا اقدامات احتیاطی را برای به حداقل رساندن خطر IoT انجام دهند. یکی از اقدامات احتیاطی دوری از Universal Plug and Play است که به دستگاه‌های موجود در همان شبکه امکان می‌دهد به طور خودکار یکدیگر را کشف کرده و با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. دیگری تغییر رمزهای عبور پیش‌فرض و تنظیمات روتر و استفاده از مدلی با اعتماد صفر است که دسترسی به موارد کاملاً ضروری را محدود می‌کند و فرایندهای شبکه را تایید یا رد می‌کند.

چگونه می‌توان یک پلتفرم مناسب برای استفاده از اینترنت اشیاء انتخاب کرد؟

اگر در حال تلاش برای انتخاب یک پلتفرم اینترنت اشیا هستید، به درک خوبی از استراتژی اینترنت اشیا شرکت خود نیاز دارید. در اینجا ۵ ویژگی وجود دارد که باید هنگام ارزیابی پلتفرم‌های اینترنت اشیا در نظر گرفت:

  • برنامه‌هایی که دارید. در اینجا، می‌توانید سؤالاتی را بررسی کنید: آیا پلتفرم می‌تواند چندین برنامه کاربردی را توسعه، آزمایش و نگهداری کند؟ آیا می‌تواند به راحتی به برنامه‌هایی که شرکت شما از قبل استفاده می‌‍‌کند برای برنامه ریزی منابع سازمانی متصل شود؟
  • مدیریت اطلاعات. هنگام سنجیدن این عنصر، فهمیدن اینکه آیا پلتفرم می‌تواند به عنوان مثال چندین مجموعه داده ناآشنا را ساختار دهد مفید است.
  • امنیت. این پلتفرم چه قابلیت‌هایی برای احراز هویت، رمزگذاری و نظارت در درجه تجاری دارد؟
  • پردازش و تجزیه اطلاعات. در اینجا، می‌توانید بررسی کنید که آیا این پلتفرم می‌تواند تجزیه و تحلیل را بدون دخالت انسان انجام دهد؟ به طور مثال می‌تواند دارایی‌های را پیکربندی کند؟

اینترنت اشیاء چه آینده‌ای خواهد داشت؟

ارزش بالقوه IoT بزرگ و در حال رشد است. تا سال ۲۰۳۰، متخصصان این حوزه تخمین می‌‌زنند که این رقم در سطح جهان به ۱۲.۵ تریلیون دلار برسد. این شامل ارزشی است که مصرف‌کنندگان و کاربران محصولات و خدمات اینترنت اشیا به دست آورده‌اند.
ارزش اقتصادی بالقوه اینترنت اشیاء بر اساس موارد استفاده متفاوت است به طور مثال خدمات مربوط به تولید کارخانه و برنامه‌های کاربردی سلامت انسان سهم بزرگی از این کل را نشان می‌دهند. خدمات تولیدی می‌تواند ۱.۴ تریلیون دلار تا ۳.۳ تریلیون دلار تا سال ۲۰۳۰ تولید کند.
دیگر مقالات ما را اینجا بخوانید!

کلیک کنید

اینترنت اشیاء (IoT)