پهنای باند چیست

پهنای باند چیست و چه فرقی با سرعت اینترنت دارد؟

8 دقیقه

در دنیای امروزی که ارتباطات اینترنتی اهمیت بسیاری دارند، مفهوم پهنای باند را می توان از مهم ترین مسائل اینترنتی به شمار آورد که امروزه درگیر آن هستیم. در این مطلب از سایت مبنا تلکام، تصمیم داریم به شما بگوییم پهنای باند چیست و از آنجایی که بسیاری از افراد هنوز هم پهنای باند و سرعت اینترنت را با یکدیگر اشتباه می گیرند، قصد داریم تفاوت این دو مفهوم را شفاف سازی کنیم. همراه ما باشید!

پهنای باند چیست؟

پهنای باند به معنی انتقال داده ها با سرعت بالا است؛ در واقع مقادیر زیادی از داده ها که از طریق یک کابل از مکانی به مکان دیگر منتقل می شود را پهنای باند می گویند. امروزه برای ایجاد یک پهنای باند قوی، از اتصالات مختلفی استفاده می شود که باند کابلی، فیبر و dsl از جمله آن ها به شمار می روند.

به عبارت ساده تر پهنای باند را می توان با مقدار آبی که از طریق لوله در جریان است، مقایسه کرد. هر اندازه که لوله بزرگتر باشد، می تواند مقدار آب بیشتری را انتقال دهد. در مورد پهنای باند هم دقیقا این مسئله صدق می کند، هر چقدر که ظرفیت پیوند یا لوله ارتباطی بیشتر باشد، امکان انتقال داده های بیشتری در یک ثانیه وجود دارد.

در رابطه با نحوه اندازه گیری پهنای باند باید گفت که این اصطلاح بر حسب مگابیت برثانیه اندازه گیری می شود؛ با این اوصاف افزایش پهنای باند، سرعت انتقال داده ها از دستگاهی به دستگاهی دیگر را بهبود می بخشد.

همچنین بهتر است بدانید که پهنای باند می تواند در قیمت گذاری بسته های اینترنتی تاثیر گذار باشد، بدین ترتیب که پهنای باند بیشتر هزینه های پرداختی بابت خرید بسته را هم افزایش می دهد.

سرعت اینترنت چیست؟

سرعت اینترنت چیست؟

حال که دریافتید، پهنای باند چیست برای درک تفاوت این اصطلاح با سرعت اینترنت، بهتر است که به طور مفصل در رابطه با سرعت اینترنت هم اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهیم.

سرعت اینترنت اصطلاحی است که برای اندازه گیری آن از تعداد بیت ها یا بایت هایی که در هر ثانیه انتقال می یابد، استفاده می کنند. سرعت اینترنت یک مفهوم کلی است که سرعت دانلود و آپلود را در بر می گیرد.

سرعت دانلود میزان داده هایی که از طریق اینترنت به دستگاه ما منتقل می شود را اندازه گیری می کند. این اصطلاح تعیین کننده میزان سرعت بارگیری فیلم ها، موسیقی ها و فایل ها در دستگاه ما است. اما سرعت بارگزاری ویدیوها و صفحات وب را سرعت آپلود می گویند. این مفاهیم نشان می دهند داده ها از دستگاه ما با چه سرعتی به اینترنت منتقل می شوند.

همچنین سرعت آپلود تعیین کننده میزان زمانی است که در طی آن می توانیم تصاویر را در یک وبسایت آپلود کنیم. حتی کیفیت و عدم قطع و وصلی تماس های ویدیویی ما هم در گرو سرعت آپلود است. اینکه پیام های ما با چه سرعتی در پلتفرم های مختلف آپلود می شوند هم تحت تاثیر سرعت آپلود قرار می گیرد.

تفاوت سرعت اینترنت با پهنای باند چیست؟

تفاوت سرعت اینترنت با پهنای باند چیست؟

برای درک بهتر تفاوت های بین سرعت اینترنت و پهنای باند بهتر است که پهنای باند را یک بزرگراه در نظر بگیرید که دادها همانند خودروهایی در یک لاین این بزرگراه با سرعت یکسانی در حال حرکت هستند. اگر بخواهید اتومبیل های بیشتری از این بزرگراه عبور کنند باید از نظر عرضی آن را بزرگتر کرده و تعداد لاین های آن را افزایش دهید.

به عنوان مثال فکر کنید که پهنای باند شما یک مگابیت برثانیه است؛ بنابراین اگر طبق سناریو بزرگراه پیش بروید، یک لاین در بزرگراه شما وجود دارد. با این اوصاف برای انتقال یک فایل ۵ مگابایتی، تقریبا ۵ ثانیه باید منتظر بمانید؛ اما تصور کنید که از اتصال ۵ مگابیت در ثانیه برخوردار هستید یا در واقع بزرگراه شما ۵ لاین دارد، در چنین حالتی برای انتقال یک فایل ۵ مگابیتی تنها باید ۱ ثانیه منتظر باشید.

زمانی که پهنای باند از ۱ مگابیت بر ثانیه به ۵ مگابیت بر ثانیه افزایش پیدا می کند و داده ۵ مگابیتی خود را در یک ثانیه انتقال می دهید، سرعت اینترنت بیشتر نشده؛ بلکه تعداد داده های بیشتری در هر ثانیه می توانید ارسال کنید.

اگر بخواهیم به طور خلاصه بگوییم پاسخی به این سوال که تفاوت سرعت اینترنت با پهنای باند چیست، بدهیم باید بگوییم پهنای باند اینترنت به مقدار داده ای گفته می شود که می توان از دستگاه شما بارگیری یا بارگذاری کرد؛ اما سرعت اینترنت میزان سرعت انتقال داده ها حین بارگیری و بارگزاری است.

اهمیت مدیریت پهنای باند

اهمیت مدیریت پهنای باند

اولویت بندی الگوهای ترافیک شبکه و شناسایی ترافیک غیر ضروری برای به حداکثر رساندن دسترسی کاربران، دستگاه ها یا پلتفرم های خاص به منظور اجرای روان فرآیندهای آنلاین اهمیت بسیاری دارد.

بدون مدیریت مناسب پهنای باند، احتمالا بسیاری از برنامه های کاربردی تجاری حیاتی که نیاز مبرمی به پهنای باند دارند، از میزان مورد نیاز خود محروم شوند. این مسئله روی تاخیر و از دست دادن بسته ها و در نهایت کاهش خدمات آن ها تاثیرات بسیار زیادی می گذارد. در ادامه اطلاعات بیشتری در رابطه با اهمیت مدیریت پهنای باند در اختیار شما قرار می دهیم تا بهتر درک کنید که پهنای باند چیست و به طور خاص با ضرورت این مفهوم در کسب و کارها آشنا شوید.

اولویت بندی ترافیک

مدیران شبکه با کنترل پهنای باند می توانند انواع خاصی از ترافیک شبکه را کنترل کنند و برخی ها را در اولویت بالاتری قرار دهند. برای مثال، برنامه های کاربردی که به میزان اینترنت بیشتری نیاز دارند، باید در اولویت قرار بگیرند و از جمله این برنامه ها می توان به کنفرانس های ویدیویی اشاره کرد. این درحالی است که کارهایی مانند دانلود فایل ها اولویت کمتری داشته و اختصاص درصد قابل توجهی از ترافیک شبکه به آن ها ضرورت زیادی ندارد.

شکل دهی ترافیک

با تعیین میزان استفاده از پهنای باند توسط دستگاه های شبکه و نرم افزارهای مدیریت پهنای باند برای برنامه ها یا کاربران خاص می توان ترافیک مورد نظر خود را شکل داد. به منظور شکل دهی ترافیک روش های بسیاری وجود دارد که از جمله آن ها می توان به سیاست های محدودیت نرخ اشاره کرد.

استفاده منصفانه

همانطور که متوجه شدید پهنای باند چیست و چقدر اهمیت دارد، بی تردید نسبت به این موضوع آگاهی پیدا کرده اید که هرفردی باید بتواند به صورت منصفانه ای از پهنای باند مورد نیاز خود بهره مند شود.

ابزارهای مدیریتی پهنای باند این مورد را امکان پذیر می سازند. این ابزارها با تضمین عدم انحصار منابع شبکه توسط یک برنامه، دستگاه یا کاربر خاص، به استفاده منصفانه از پهنای باند منجر می گردند. در صورت بهره مندی منصفانه از پهنای باند، تراکم شبکه کاهش پیدا می کند.

استفاده در ساعت اوج ترافیک شبکه

ترافیک شبکه در برخی از ساعات شبانه روز به اوج خود می رسد و بعضا در ساعاتی کاهش پیدا می کند. در همین راستا ابزارهای مدیریت پهنای باند توان استفاده از آن را در ساعات شلوغی ترافیک شبکه کاهش می دهند؛ اما زمانی که متقاضیان کمتری برای استفاده از اینترنت وجود دارند، دسترسی به پهنای باند را بیشتر می کنند.

امنیت

یکی از مهم ترین موارد در تامین امنیت شبکه مدیریت پهنای باند است. ابزارهای مدیریت به کمک محدود کردن پهنای باند موجود به کاربرانی خاص یا نوعی از ترافیک، می توانند از حملات مخرب شبکه ای جلوگیری نمایند.

سخن آخر

در این مطلب سعی داشتیم به شما بگوییم که پهنای باند چیست و در رابطه با تفاوت های این مفهوم با سرعت اینترنت به صورت مفصل صحبت کردیم. همچنین در انتها به اهمیت مدیریت پهنای باند در کسب و کارها پرداختیم؛ امیدواریم با خواندن این مطلب به خوبی با پهنای باند آشنا شده باشید و تفاوت های آن را با سرعت اینترنت درک کنید.

در نهایت، ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که شما می توانید برای تهیه پهنای باند اختصاصی، روی مجموعه ما حساب کنید. علاوه بر این اگر به دنبال خرید اینترنت سازمانی هستید، مبناتلکام این سرویس را نیز ارائه می دهد.

منبع1  منبع2   منبع۳

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up
طراحی و توسعه توسط