تفاوت ترافیک داخلی و خارجی (نکات مهمی که نمی دانید!)

تفاوت ترافیک داخلی و خارجی (نکات مهمی که نمی دانید!)

12 دقیقه

ارتباطات اینترنتی و شبکه های اجتماعی به یکی از مهم ترین بخش های زندگی ما تبدیل شده اند. در همین راستا ما با دو مفهوم مهم و کاربردی به نام ترافیک داخلی و خارجی روبه رو هستیم. این مفاهیم دو نوع انتقال داده در شبکه را تعریف می کنند و هر کدام دارای ویژگی ها و کاربردهای خاص خود هستند. اهمیت این اصطلاحات در عصر ارتباطات امروزی باعث شده تصمیم بگیریم در این مطلب از سایت مبنا تلکام، به توضیح تفاوت ترافیک داخلی و خارجی بپردازیم.

ترافیک داخلی چیست؟

در سئو، ترافیک داخلی به بازدید وبسایت ها یا پلتفرم های آنلاین از داخل سازمان اشاره می کند. بازدیدها معمولا در ترافیک داخلی توسط کارمندان، توسعه دهندگان و دیگر ذینفعان سازمان صورت می گیرد و عموما در ترافیک داخلی بحث عموم مردم یا مشتریان بالقوه مطرح نیست.

ترافیک داخلی در اغلب مواقع برای تجزیه و تحلیل سایت اتفاق می افتد و به SaaS SEO مرتبط است. ترافیک های داخلی از آدرس های آی پی سازمان سرچشمه گرفته و همین موضوع باعث می شود که نسبت به ترافیک خارجی متفاوت باشند؛ در واقع مهم ترین تفاوت ترافیک داخلی و خارجی را می توان دسترسی به نوع آی پی آن ها دانست.

ترافیک داخلی چه اهمیتی دارد؟

ترافیک داخلی چه اهمیتی دارد؟

حال که با ترافیک داخلی و مفهوم کلی آن آشنا شدید، تصمیم داریم برای درک بهتر این ترافیک در رابطه با اهمیت آن اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهیم. به طور کلی ترافیک داخلی به تبادل داده ها و اطلاعات داخلی اشاره می کند؛ از همین رو نقش قابل توجهی در زیر ساخت های دیجیتال و ارتباطات ملی دارد.

ارتباطات محلی و ملی

یک نمونه تفاوت ترافیک داخلی و خارجی تاثیراتی است که ترافیک داخلی روی ارتباطات محلی و ملی می گذارد. ترافیک داخلی امکان برقراری ارتباطات سریع و کارآمد را میان سازمان ها و کاربران کشور فراهم می کند. این نوع ترافیک روی ضروری ترین فعالیت های روزمره ما مانند برقراری تماس تلفنی، پیام های تصویری و متنی تاثیرات زیادی می گذارند.

خدمات دولتی و عمومی

سازمان های عمومی و دولت ها به منظور ارائه خدمات به شهروندان کشور از ترافیک داخلی استفاده می کنند. برای مثال خدماتی مانند ثبت نام های آنلاین، پرداخت های الکترونیکی، دسترسی به اطلاعات عمومی و دیگر خدمات دولتی مختلف همگی در بستر ترافیک داخلی صورت می گیرند.

تجارت داخلی

یکی از موارد مهم در کسب و کارهای محلی، ترافیک داخلی است. بسیاری از شرکت ها و استارتاپ ها به منظور برقراری ارتباط با مشتریان، شرکای تجاری و تامین کنندگان از ترافیک داخلی استفاده می کنند. برای مثال برخی از این خدمات شامل ثبت سفارشات آنلاین، مدیریت موجودی و پرداخت ها می شوند.

آموزش و پژوهش

دیگر تفاوت ترافیک داخلی و خارجی در کارایی آن ها برای موسسات آموزشی و پژوهشی داخلی است. اکثر این موسسات برای ارائه دوره های آموزشی، اشتراک گذاری اطلاعات و انجام تحقیقات به ترافیک داخلی نیازمندند. ترافیک داخلی به راحتی دسترسی به منابع آموزشی و کتابخانه های دیجیتال را فراهم کرده است.

امنیت و حریم خصوصی

ترافیک داخلی توسط دولت ها و سازمان های محلی به جدیت تحت نظارت قرار گرفته است؛ بنابراین امنیت و حفاظت از حریم خصوصی کاربران طی نظارت مستقیم دولت روی ترافیک داخلی افزایش می یابد. ضمن اینکه قوانین و مقررات ملی می توانند از سوء استفاده های احتمالی هم جلوگیری کنند.

استفاده بهینه از زیرساخت های ملی

بهره برداری بهینه از زیر ساخت های ملی یکی از مهم ترین مزایا و ضرورت های استفاده از ترافیک داخلی است. به کمک این نوع ترافیک امکان بهره برداری بهینه از زیرساخت هایی همچون شبکه فیبر نوری، شبکه های بی سیم و کابل های زمینی در داخل کشور به خوبی فراهم می شود.

پایداری و قابلیت اطمینان

نکته ای که می توان آن را مهم ترین تفاوت ترافیک داخلی و خارجی دانست، درست همین پایداری و قابلیت اطمینان بیشتر ترافیک داخلی نسبت به ترافیک بین المللی یا خارجی است. به دلیل کاهش وابستگی به زیر ساخت های بین المللی و همچنین کاهش تاخیرهای ناشی از انتقال داده ها میان کشورهای مختلف، پایداری و قابلیت اطمینان ترافیک داخلی بهتر به نظر می رسد.

با توجه به توضیحات ارائه شده می توان گفت که ترافیک داخلی از حیاتی ترین اجزای زیر ساخت های دیجیتالی کشور بوده که عدم وجود آن فعالیت های روزمره، تجاری و دولتی را مختل می کرد. این نوع ترافیک نقشی کلیدی در توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشورها دارد و روی بهبود زندگی شهروندان هم موثر است.

ترافیک بین المللی چیست؟

برای درک بهتر تفاوت ترافیک داخلی و خارجی پس از آنکه به خوبی با ترافیک داخلی آشنا شدید، تصمیم داریم اطلاعاتی در رابطه با ترافیک بین المللی یا همان خارجی هم در اختیار شما قرار دهیم.

به طور کلی ترافیک بین المللی به تبادل داده ها و اطلاعات بین شبکه های کامپیوتری در کشورهای مختلف گفته می شود. این مفهوم ارتباطات دیجیتالی عصر حاضر را در بر می گیرد و از مرزهای ملی عبور می کند؛ در واقع انتقال داده ها، صدا و تصاویر از طریق اینترنت و شبکه های مخابراتی جهانی را ترافیک بین المللی می نامند.

ترافیک بین المللی می تواند شامل انتقال داده های مختلفی مانند ایمیل، تماس صوتی یا تصویری، دانلود و آپلود فایل ها، مرور وب و فعالیت های آنلاین دیگری بین کاربران در کشورهای مختلف و در بستر اینترنت باشد. در این نوع ترافیک، اطلاعات به کمک کابل های زیر دریایی، شبکه های فیبر نوری و شبکه های ماهواری ای منتقل می شوند؛ از همین رو زیر ساخت ها روی افزایش یا کاهش سرعت انتقال داده ها در ترافیک خارجی تاثیر می گذارند.

تفاوت ترافیک داخلی و خارجی شامل چه مواردی می شوند؟

در لابه لای توضیحات فوق، برخی از تفاوت های بین ترافیک داخلی و خارجی را مورد بررسی قرار دادیم؛ اما به صورت مفصل تفاوت های ترافیک خارجی و داخلی مواردی هستند که در ادامه به توضیح آن‌ها می پردازیم.

محدوده جغرافیایی

ترافیک داخلی به تبادل داده ها و اطلاعات داخل کشور اشاره می کند و این ترافیک تنها بین کاربران و سرورهای موجود داخل کشور، جریان دارد؛ این درحالی است که ترافیک بین المللی به تبادل داده و اطلاعات میان کاربران در کشورهای مختلف گفته می شود و مرزهای ملی در آن نقشی نخواهند داشت.

زیر ساخت ها

از نظر زیر ساختی، ترافیک داخلی عمدتا از طریق شبکه های ملی و محلی که از کابل های فیبرنوری، کابل های زمینی و شبکه های بی سیم داخلی استفاده می کنند، انتقال می یابد؛ اما ترافیک بین المللی، به وسیله زیر ساخت های جهانی همچون کابل های زیر دریایی، کابل های ماهواره ای و شبکه های فیبر نوری بین المللی منتقل می شود.

هزینه ها

هزینه دیگر تفاوت ترافیک داخلی و خارجی است که معمولا برای کاربران اهمیت بسیار زیادی دارد. در رابطه با هزینه باید گفت که به دلیل عدم استفاده از زیر ساخت های بین المللی و همچنین صرف هزینه های انتقال داده در کشور، ترافیک داخلی از قیمت کمتری برخوردار است.

با این اوصاف ترافیک بین المللی به دلایلی مانند استفاده از زیر ساخت های بین المللی و هزینه های مرتبط با انتقال داده در خارج مرزها، قیمت بیشتری دارد.

تفاوت ترافیک داخلی و خارجی شامل چه مواردی می شوند؟

استاندارد ها و پروتکل های موجود

در اکثر مواقع دولت ها و سازمان های محلی پروتکل های خاصی برای ترافیک داخلی تعیین می کنند؛ اما استاندارد جهانی TCP/IP پروتکلی است که توسط ترافیک بین المللی پیروی می شود. این پروتکل هماهنگی و کارایی انتقال داده ها میان کشورهای مختلف را تضمین می کند.

حریم خصوصی و امنیت

ترافیک داخلی تحت نظارت و کنترل دقیق دولت و سازمان های محلی قرار دارد؛ از همین رو قوانین و مقررات ملی روی امنیت و حریم خصوصی داده ها تاثیر زیادی می گذارند.

اما از آن جایی که ترافیک بین المللی تحت نظارت و کنترل دولت ها و سازمان های مختلف قرار می گیرد و داده ها را از مرزهای کشور عبور می دهد، با چالش های امنیتی بیشتر مواجه است. حملات سایبری و جاسوسی های بین المللی از جمله تهدیدهای پیش روی ترافیک بین الملل به شمار می روند.

کاربردها

در نهایت تفاوت ترافیک داخلی و خارجی را می توان در کاربرد آن ها خلاصه کرد. همانطور که دریافتید، ترافیک داخلی روی ارتباطات محلی، تجارت داخلی، خدمات دولتی و فعالیت های روزمره کاربران ملی در کشور فوکوس کرده است. اما ترافیک بین الملل روی تجارت جهانی، آموزش های آنلاین بین المللی، همکاری های علمی و پژوهشی و ارتباطات بین المللی، تمرکز دارد.

در نهایت بهتر است بدانید که هر دوی این مفاهیم روی زیر ساخت های دیجیتال تاثیرات زیادی می گذارند.

تفاوت تعرفه اینترنت داخلی و خارجی

تفاوت های قابل توجهی بین تعرفه های اینترنت داخلی و خارجی وجود دارد. بر اساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات، ترافیک مصرفی در اینترنت داخلی نیم بها نسبت به اینترنت خارجی محاسبه می شود. به همین دلیل است که هنگام خرید بسته ها و سرویس های اینترنتی، مقدار آستانه مصرف به صورت اینترنت داخلی ذکر می شود. جهت آشنایی شما بیشتر با تفاوت های این سرویس ها، در زیر تفاوت ها را بررسی کرده ایم:

شرایط نیم بها شدن ترافیک

یکی از نکات مهم در این زمینه این است که نیم بها شدن ترافیک تنها به داخلی بودن سرور سایت محدود نمی شود. برای بهره مندی از این تخفیف، نام سایت مورد نظر باید در پرتال سازمان فناوری اطلاعات ایران به آدرس ito.gov.ir  یا از طریق لینک icip.ito.gov.ir  ثبت کرد.

این ثبت شامل دامنه و آدرس IP سایت است تا این اطلاعات به اپراتورهای اینترنتی ارسال شود و ترافیک مصرفی به عنوان اینترنت نیم بها محاسبه گردد. کاربران پس از این فرآیند، هزینه های کمتری برای دسترسی به محتوای داخلی می پردازند.

تاثیر تحریم شکن بر محاسبه ترافیک

اگر تحریم شکن شما روشن باشد، ترافیک مصرفی به صورت بین المللی محاسبه می شود و از تخفیف نیم بها بهره مند نخواهید شد. پس در هنگام استفاده از اینترنت داخلی، باید به این نکته توجه داشته باشید. اگر جزئی از کاربرانی هستید که به دنبال صرفه جویی در هزینه های اینترنت می باشید، به این نکته حتما توجه کنید.

نظارت بر محاسبه ترافیک

سازمان تنظیم مقررات وظیفه دارد تا بر شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنت نظارت کند تا ترافیک مصرفی کاربران به درستی محاسبه شود. این شرکت ها موظف هستند تا ریز کارکرد سرویس اینترنت هر کاربر را بر اساس ترافیک داخلی و خارجی تفکیک کنند. به این ترتیب، کاربران می توانند با ورود به پنل کاربری خود، جزئیات آخرین اتصال و مقدار حجم مصرفی خود را ببینند تا از صحت محاسبات مطمئن شوند و در صورت بروز مشکل، به راحتی اقدام لازم را انجام دهند.

حفظ حقوق مصرف کنندگان

سازمان تنظیم مقررات همچنین برای حفظ حقوق مصرف کنندگان، بر نحوه محاسبه ترافیک اینترنتی شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنت نظارت دارد. این نظارت به صورت دوره ای و مشخص انجام می شود تا مطمئن شوند که حجم خریداری شده توسط کاربران زودتر از زمان موعد به پایان نمی رسد. کاربران با وجود این نظارت های مداوم مطمئن هستند که از خدماتی که خریداری کرده اند، به طور کامل استفاده کرده اند و از هرگونه سو استفاده جلوگیری شده است.

شکایات و رسیدگی به آن ها

در صورتی که کاربران از شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنت خود در رابطه با نحوه محاسبه حجم مصرفی شکایت داشته باشند، سازمان موظف به بررسی و رسیدگی به این شکایات است. همچنین، سرویس ها و بسته های اینترنتی که توسط ISPها برای فروش به کاربران تعریف می شوند، باید ابتدا توسط این سازمان تایید شده و حد منصفانه آن سرویس مورد بررسی قرار گیرد. کاربران با وجود سازمان، در صورت بروز مشکل به راحتی به حقوق خود دست می یابند و از خدمات بهتری استفاده می کنند.

سخن آخر

تفاوت ترافیک داخلی و خارجی موضوعی بود که در این مطلب به آن پرداختیم، همانطور که متوجه شدید ترافیک بین‌ المللی و ترافیک داخلی مفاهیم مهمی در حوزه شبکه های کامپیوتری و ارتباطات دیجیتالی هستند و هر کدام از آن ها چالش های خاص خود و ویژگی های به خصوصی دارند. به عنوان نکته پایانی، به شما پیشنهاد می دهیم برای افزایش ترافیک شبکه خود یک پهنای باند اختصاصی تهیه کنید. در این صورت، هر چقدر هم که ترافیک داخلی یا خارجی شبکه بیشتر شود، مشکلی از نظر سرعت سرویس دهی و خدمات نخواهید داشت.

البته تهیه پهنای باند اختصاصی برای همه ممکن نیست. پس اگر از سرعت اینترنت خانگی تان راضی نیستید، می توانید از سرویس اینترنت VDSL مبنتالکام استفاده کنید.

منبع۱   منبع۲

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up
طراحی و توسعه توسط