افزایش امنیت وای فای

افزایش امنیت وای فای ( راهکارهای جلوگیری از هک مودم)

8 دقیقه

تمام افرادی که از اینترنت استفاده می کنند، می دانند که افزایش امنیت وای فای و مودم امری بسیار ضروری است؛ زیرا هکرها به راحتی می توانند به اطلاعات مودم و روتر دسترسی پیدا کنند. به همین دلیل افراد به دنبال این هستند که امنیت وای فای را افزایش دهند.

البته وقتی که صحبت از امنیت وای فای می شود، اغلب افراد به فکر استفاده از رمزهای پیچیده می افتند یا اینکه مصرف اینترنت ماهانه خود را چک کنند. با ما در ادامه این مطلب از سایت مبنا تلکام همراه باشید تا با راهکارهای افزایش امنیت وای فای بیشتر آشنا شوید.

افزایش امنیت وای فای به چه شکلی است؟

پیش از اینکه راهکارهای بهبود امنیت وای فای را بررسی کنیم، باید این‌ نکته را یادآوری کنیم که افزایش امنیت مودم به دو موضوع بستگی دارد:

  1. استفاده از دستگاه های پیشرفته: برای برخورداری از یک مودم امن باید از جدیدترین و با کیفیت ترین دستگاه ها بهره ببرید. مودم های جدید و پیشرفته مثل هر دستگاه بروز دیگری دارای قابلیت هایی هستند که مودم های قدیمی از آن‌ بی بهره مانده اند. از جمله امکانات یک مودم بروز می توان به قابلیت کنترل والدین، داشتن فایروال، تنظیم فیلتر DNS بر روی مودم و تنظیم VPN اشاره کرد؛ در نتیجه هرچه مودم بروزتر باشد، امکان افزایش امنیت آن نیز بیشتر است.
  2. افزایش امنیت دستگاه های متصل: موضوع دوم میزان امنیت دستگاه های متصل به مودم است؛ یعنی اگر قصد دارید امنیت وای فای خود را افزایش دهید باید به این موضوع هم توجه کنید. دستگاه های متصل به مودم شامل انواع تجهیزات بی سیم و با سیم هستند.

راهکارهای افزایش امنیت وای فای کدامند؟

راهکارهای افزایش امنیت وای فای کدامند؟

برای بهبود امنیت وای فای راهکارهای مختلفی وجود دارد که ما در این بخش قصد داریم به معرفی مهمترین این راهکارها بپردازیم؛ راهکارهای بهبود امنیت وای فای عبارتند از:

روتر خود را در مرکز  خانه قرار دهید

امنیت شبکه قوی با یک راه اندازی هوشمند آغاز می شود. تا جایی که امکان دارد، مودم خود را در مرکز خانه قرار دهید. روترها سیگنال ‌های بی‌ سیم را در همه جهات ارسال می‌ کنند، بنابراین قرار دادن استراتژیک روتر در یک مکان مرکزی به حفظ اتصال شما کمک می کند؛ علاوه بر این احتمالاً بهترین کیفیت اتصال را نیز به همراه خواهد داشت.

به عنوان مثال، اگر در آپارتمانی اینترنت دارید که همسایگان بلافاصله در سمت چپ و راست شما قرار دارند، قرار دادن روتر خود در کنار دیوار مشترک می‌ تواند سیگنالی قوی و وسوسه‌ انگیز ارسال کند. حتی اگر در آپارتمان زندگی نمی کنید، یک روتر خوب می تواند به همسایه یا آن طرف خیابان سیگنال ارسال کند. قرار دادن روتر در یک مکان مرکزی سبب کاهش مسافتی که این سیگنال ها به خارج از خانه شما می رسند کمک خواهد کرد.

رمز عبور Wi-Fi قوی ایجاد کنید و آن را مرتبا تغییر دهید

ایجاد یک رمز عبور منحصر به فرد برای شبکه Wi-Fi برای حفظ یک اتصال ایمن ضروری است. از رمزها یا عباراتی که به راحتی حدس زده می شود مثل نام، تاریخ تولد، شماره تلفن یا سایر اطلاعات رایج به هیچ وجه استفاده نکنید.

با وجود اینکه گذرواژه‌ های ساده، به خاطر سپردن آن ها را آسان می کند، اما تشخیص آن‌ را برای سایر افراد نیز راحت خواهد کرد؛ علاوه بر این دقت کنید که رمز عبور خود را هر شش ماه یا هر زمان که فکر می کنید ممکن است امنیت شبکه شما به خطر افتاده باشد، تغییر دهید تا بدین وسیله سبب افزایش امنیت وای فای شوید.

فایروال و رمزگذاری Wi-Fi را روشن کنید

اکثر مودم ها دارای یک فایروال برای جلوگیری از هک خارجی و رمزگذاری Wi-Fi هستند تا مانع از سرقت داده‌ های ارسالی بین مودم و دستگاه ‌های متصل شوند. هر دو معمولاً به طور پیش‌ فرض فعال هستند، اما باید بررسی کنید تا از روشن بودن آن ها مطمئن شوید.

اکنون که می دانید چگونه به تنظیمات مودم خود وارد شوید، بررسی کنید تا مطمئن شوید که فایروال و رمزگذاری Wi-Fi فعال است؛ اگر به هر دلیلی خاموش بود، آنها را روشن کنید تا امنیت شبکه افزایش پیدا کند.

یک شبکه Wi-Fi مهمان ایجاد کنید

قبل از اشتراک گذاری دسترسی به شبکه اصلی خانگی خود، یک شبکه مهمان جداگانه برای بازدیدکنندگان ایجاد کنید. زیرا دستگاه‌ های آن ها یا هر چیزی که به وسیله آن به شبکه شما متصل می شوند، ممکن است به بدافزار یا ویروس‌هایی آلوده شود که شبکه شما را هدف قرار دهند، بدون اینکه حتی خود مهمان ها بدانند.

ایجاد یک شبکه مهمان برای دستگاه‌ های اینترنت اشیا شما مانند دوربین های Wi-Fi، ترموستات ها و بلندگوهای هوشمند و دستگاه‌ هایی که ممکن است اطلاعات حساس زیادی را در خود نداشته باشند، ایده آل است و سبب افزایش امنیت وای فای خواهد شد.

از VPN استفاده کنید

چند دلیل برای استفاده از VPN خوب وجود دارد که امنیت شبکه یکی از آنهاست. یک شبکه خصوصی مجازی آدرس IP و فعالیت Wi-Fi شما را پنهان خواهد کرد. VPN ها در زمان اتصال به یک شبکه عمومی مفیدتر هستند، اما باز هم می توانند سطحی از امنیت و حریم خصوصی را در شبکه خانگی شما ایجاد کنند.

در حال حاضر خدمات VPN رایگان در دسترس هستند، اما با پرداخت یک مبلغ کم خدمات بسیار بهتر و ایمن‌ تری ارائه داده می شود.

روتر و دستگاه های خود را به روز نگه دارید

با وجود اینکه به روز رسانی نرم افزار گاهی اوقات بسیار آزاردهنده است، اما همواره هدفی دارد و سبب افزایش امنیت وای فای می شود. وقتی شرکت ‌ها از آسیب ‌پذیری‌ های امنیتی بالقوه آگاه می‌ شوند، بروزرسانی ‌هایی را برای به حداقل رساندن یا حذف خطر منتشر می ‌کنند تا آن ها را دانلود کنید.

بروز نگه داشتن مودم و دستگاه های متصل به شما کمک می کند تا بهترین محافظت را در برابر بد افزارهای شناخته شده و تلاش های هک داشته باشید. مودم خود را تنظیم کنید تا در صورت امکان در تنظیمات به صورت خودکار به روز شود و به طور دوره ای بررسی کنید تا مطمئن شوید مودم شما به روز است.

دسترسی از راه دور مودم را غیرفعال کنید

دسترسی از راه دور به مودم، به هر کسی که مستقیماً به شبکه Wi-Fi شما متصل نیست اجازه می دهد تا به تنظیمات آن دسترسی داشته باشد. به غیر از مواردی که نیاز به دسترسی به مودم خود در خارج از خانه دارید، نباید دلیلی برای فعال کردن دسترسی از راه دور وجود داشته باشد.

می توانید دسترسی از راه دور را در تنظیمات مودم غیرفعال کنید؛ بر خلاف سایر اقدامات امنیتی، دسترسی غیرفعال از راه دور ممکن است به صورت پیش فرض روی مودم نباشد.

دستگاه های متصل را تأیید کنید

مرتباً دستگاه ‌های متصل به شبکه خود را بررسی کنید و مطمئن شوید که آن ها مورد تایید شما هستند. اگر چیزی در آنجا مشکوک به نظر می رسد، آن را جدا کرده و رمز عبور Wi-Fi خود را تغییر دهید. پس از تغییر رمز عبور، باید همه دستگاه‌ های متصل قبلی خود را مجدداً وصل کنید.

برخی از دستگاه‌ ها، علل الخصوص دستگاه‌ های مبهم اینترنت اشیا، ممکن است نام‌ های پیش‌ فرض عجیب و غریبی از اعداد و حروف تصادفی داشته باشند که بلافاصله آنها را تشخیص نمی‌ دهید. اگر هنگام بررسی دستگاه های متصل خود با چنین چیزی مواجه شدید، آن ها را جدا کنید.

جمع بندی

افزایش امنیت وای فای، بهترین راه برای دسترسی به بستر ارتباطی سالم در شبکه خانگی است؛ چنانچه امنیت شبکه خانگی شما ضعیف باشد، احتمالا به راحتی قابل نفوذ خواهد شد. در این صورت افراد می توانند از پهنای باند شبکه اینترنت استفاده کرده و حتی به داده های دستگاه های متصل دسترسی پیدا کنند.

چنانچه قصد افزایش امنیت وای فای خود را دارید، می توانید از کارشناسان مجموعه مبناتلکام کمک بگیرید. همچنین اگر به دنبال خرید اینترنت خانگی پرسرعت هستید، می توانید خدمات اینترنت ADSL2+ مبناتلکام را انتخاب کنید.

منبع

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up
طراحی و توسعه توسط