تقویت سیگنال وای فای و افزایش برد مودم (بهترین روش)

تقویت سیگنال وای فای و افزایش برد مودم (بهترین روش)

9 دقیقه

تقویت سیگنال وای فای از اقداماتی است که جهت بالا بردن سرعت و کیفیت اتصال اینترنت انجام می گیرد. اگر هزینه زیادی برای گرفتن یک سرویس اینترنت پر سرعت کرده باشید اما سیگنال وای فای ضعیف باشد، این سرویس بازدهی آن چنانی برایتان نخواهد داشت.

در واقع برای صرفه جویی در مصارف باید راه های افزایش برد مودم خود را بدانید. در این مطلب از سایت مبناتلکام، می خواهیم بهترین روش های ممکن را شرح دهیم و توصیه می کنیم تا انتها همراهمان باشید.

بررسی بهترین روش های تقویت سیگنال وای فای

اینترنت نقشی مهم در زندگی روزمره ما پیدا کرده است و با آن می توان به کسب درآمد، مشاوره و تحصیل پرداخت. اگر برد مودم شما در بهترین حالت خود باشد، مسلما اینترنت نیز سرعت بالایی خواهد داشت. این نکته در رابطه با استفاده از اینترنت گیمینگ تاثیر بسیار زیادی بر روی عملکرد بازی شما دارد. این شما و این هم برترین راه های افزایش برد مودم:

1- مودم را در جایی مناسب قرار دهید

در قدم اول بهتر است مکانی مناسب را برای مودم خود پیدا کنید. تا جای ممکن وسایل فلزی و مواردی که باعث به وجود آمدن میدان مغناطیسی می شوند را از آن دور کنید؛ زیرا احتمال اختلال در سیگنال وای فای زیاد خواهد بود. ساخت بسیاری از خانه ها با اسکلت فلزی انجام می شود و بهتر است آن ها را شناسایی کرده و مودم را دور از خانه قرار دهید. می توان این طور گفت که همه لوازم خانگی نقشی در تولید میدان مغناطیسی دارند و بیشترین آن ها به آشپزخانه مربوط می شود.

وجود وسایلی مانند ماشین ظرفشویی، لباسشویی و مایکروفر سبب شده قرار دادن مودم در این مکان از خانه چندان منطقی به نظر نرسد. ضمنا بی سیم، تلویزیون، حرارت دهنده های تابشی و لامپ های فلورسنت نیز میدان مغناطیسی به وجود می آورند. تا جایی که امکان دارد، مودم را دور از این وسایل نگه دارید. قرار دادن مودم در ارتفاعی بالاتر از سطح زمین باعث پخش بهتر سیگنال آن شده و این در خانه های دوبلکس بیشتر خود را نشان می دهد.

2- آنتن قوی برای مودم خریداری کنید

برخی مودم ها آنتن های کوچک و ضعیفی دارند و تا جای ممکن نباید آن ها را تهیه کرد. این آنتن ها معمولا 10 سانتی متر طول و 4 db هم بازدهی دارند. در سوی دیگر آنتن های قوی تری هم در بازار موجود است که بازدهی در حدود 9 یا حتی 10 db هم دارند.

ضمنا طول آن ها به 45 سانتی متر هم می رسد و برای تقویت سیگنال وای فای راه مفیدی هستند. جالب تر این که بعضی از آن ها قابلیت نصب در جایی به غیر از مودم هم دارند. با نصب این نوع آنتن ها در نزدیکی وسایل متصل به مودم، می توان سیگنال بهتری را در اختیار داشت.

3- مودم خود را به روز کنید

گاهی اوقات حملات بدافزارها خسارات زیادی به کاربران اینترنت وارد می کند. این حملات هم سازمان های بزرگ و هم کاربران خانگی را تهدید می کند. در این بین پهنای باند شما اشغال شده و این تاثیر مخربی روی سرعت اینترنت خواهد داشت. برای این منظور هر چند وقت یک بار سری به صفحه تنظیمات مودم خود زده و از آخرین به روزرسانی های آن مطلع شوید. شما می توانید انواع به روزرسانی ها را به سادگی روی مودم خود نصب نمایید.

4- کانال وای فای را عوض کنید

یکی دیگر از راه های تقویت سیگنال وای فای به تغییر کانال وای فای مربوط می شود. مودم های وای فای از کانال های متفاوتی برای رد شدن داده ها استفاده می کنند و این در اکثر کشورها روی کانال های 1، 6، 11 و 14 تنظیم شده است. بیشتر کاربران تنظیمات مودم را روی حالت خودکار قرار داده و ممکن است از سرعت ضعیف آن شاکی شوند.

در این شرایط اغلب از کانال های 1 یا 6 استفاده می شود و حجم زیاد داده روی یک کانال، کند شدن ارتباط را در بر خواهد داشت. برای برطرف کردن این مشکل کافیست کانالی با حجم کمتر داده را انتخاب و استفاده کنید. در واقع باید به صفحه تنظیمات مودم وارد شده و تنظیمات Channels را در Wireless Settings پیدا کنید. در آخر می توانید کانال دلخواه خود را تعیین کنید.

5- به امنیت مودم توجه کنید

داشتن رمز عبور قدرتمند جهت محافظت از اتصال اینترنت ضرورت دارد. افراد سودجو همواره به دنبال وصل شدن به اینترنت دیگران هستند و شاید بدشان نیاید از اینترنت شما نیز استفاده کنند. وصل شدن آن ها به مودم باعث کند شدن اینترنت شما می شود. حقیقتا اگر شبکه وای فای مطمئنی نداشته باشید، احتمالا افراد دیگر می توانند وارد آن شوند.

پس همین حالا دست به کار شده و رمز وای فای خود را عوض کنید. رمز عبور باید باید قدرتمند بوده و کاراکترهایی شامل حروف کوچک و بزرگ انگلیسی، اعداد و نشانه ها را در خود داشته باشد. از اعداد و حروف بسیار رایج یا اطلاعات شخصی خود برای این رمز استفاده نکنید؛ زیرا احتمال تقویت سیگنال وای فای شما را به حداقل می رساند.

6- یک تقویت کننده وای فای بخرید

تقویت کننده وای فای از وسایل ساده ای است که به مودم وصل شده و سیگنال های وای فای آن را با توان بیشتری در دسترس قرار می دهند. این کار در نهایت سبب تقویت سیگنال وای فای شما می شود.

تقویت کننده به طور کامل درون شبکه شما قرار گرفته و دقیقا همان اطلاعات درون شبکه را به کاربرانش انتقال می دهد. نصب تقویت کننده بسیار آسان است و از طریق دکمه WPS می توان آن را انجام داد. این وسیله برای اماکنی از خانه توصیه می شود که سیگنال وای فای قدرتمندی ندارند.

7- از فرکانس 5 گیگاهرتز استفاده کنید

فرکانس 5 گیگاهرتز سرعت انتقال داده بیشتری در فاصله های کوتاه ایجاد کرده و نسبت به فرکانس 2.4 نیز شلوغی کمتری دارد؛ بنابراین از سرعت ایده آلی برای فواصل کوتاه برخوردار است. البته بسیاری از مودم ها، خصوصا تجهیزات قدیمی از این فرکانس پشتیبانی نکرده و نمی توان افزایش برد مودم را با آن انجام داد.

توجه کنید که امواج وای فای در این فرکانس نفوذ زیادی به اجسام جامد ندارند. این یعنی آن چنان برای محیط های کاری و خانه های پر از اتاق و دیوار مناسب نیستند. برای تغییر فرکانس بعد از ورود به صفحه تنظیمات مودم، کافیست به منوی Wireless Settings و تنظیمات Band Settings وارد شده و آن را از 2.4 به 5 تغییر دهید.

8- پهنای باند برنامه را کنترل کنید

برخی برنامه ها پهنای باند زیادی اشغال کرده و سرعت اینترنت را تحت تاثیر قرار می دهند. خبر خوب این که این برنامه ها به سادگی قابل کنترل بوده و می توانید از تنظیمات مودم این کار را انجام دهید. با تقویت سیگنال وای فای از این راه، خود و کاربران دیگر مودم را خوشحال خواهید کرد. برای این منظور بعد از ورود به تنظیمات باید به منوی Wireless Settings مراجعه کرده و QoS را بیابید. تنظیمات مدنظر در این بخش نمایان است که بعد از اعمال تغییرات باید آن را ذخیره کنید.

9- سرویس اینترنت بهتری خریداری کنید

زمانی که بسیاری از راه ها را امتحان کردید اما پاسخگوی نیاز شما نبود، شاید بهتر باشد سرویس اینترنت خود را تغییر دهید. پیشنهاد می شود ابتدا مشکل خود را با سرویس ارائه دهنده اینترنت در میان بگذارید و از آن ها راه حل مناسبی بخواهید. در شرایطی که سرویس اینترنت دهنده راه حل مناسبی ارائه نداد و همان حرف های همیشگی را زد، حتما در مورد کیفیت سایر ارائه دهندگان اینترنت تحقیق کرده و گزینه مناسب تری را با توجه به نیازهای خود برگزینید.

10- سیستم وای فای گره ای نصب کنید

از دیگر روش های تقویت سیگنال وای فای می توان نصب سیستم گره ای را نام برد. برخی مکان ها به خاطر وجود اتاق ها و قسمت های مختلف، امکان پوشش همه محیط را به کاربران نمی دهند، اما سیستم گره ای مودم به کمک آن ها خواهد آمد. این سیستم از مودم اصلی و واحدهای پخش کننده سیگنال تشکیل شده که در نقاطی از خانه نصب می شوند. این اجزا با کمک هم پوشش کاملی از سیگنال قوی را در خانه به وجود می آورند.

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم راهکارهایی برای تقویت سیگنال وای فای به شما عزیزان آموزش دهیم. داشتن سرعت و کیفیت بالا در اتصال به اینترنت نیاز است و با انجام اقدامات گفته شده می توان سیگنال وای فای را در بهترین بازدهی خود قرار داد. انتخاب مکانی مناسب برای مودم، استفاده از آنتن مناسب و حتی تقویت کننده مودم، از مهم ترین راه های تقویت سیگنال وای فای به شمار می روند که توسط کارشناسان مبنا تلکام پیشنهاد می شوند.

اگر شما هم راه حل دیگری میشناسید، خوشحال می شویم از بخش نظرات با ما و دیگر دوستان خود در میان بگذارید.

منبع

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up
طراحی و توسعه توسط