WPS در مودم

WPS در مودم چیست و چه کاربردی دارد؟ ( فعال و غیرفعال سازی)

9 دقیقه

اگر تا به حال نگاهی به مودمتان انداخته باشید، قطعا با دکمه WPS مواجه شده اید؛ دکمه ای که کمتر کسی آن را می شناسد و معمولا با آن کاری ندارند. دکمه WPS در مودم چیست؟ چه کاربردی دارد؟ چرا در پشت مودم قرار گرفته است؟ این ها از جمله سوالاتی هستند که در این مطلب از سایت مبناتلکام پاسخ آن را خواهید یافت؛ پس تا پایان همراه ما باشید.

WPS به چه معناست؟

WPS مخفف کلمه “Wi-Fi Protected Setup” است. اگر WPS را روی روتر خود فعال کنید، به دنبال دستگاه های سازگار در محدوده خود می گردد و به آن ها اجازه می دهد بدون نیاز به تایپ رمز عبور طولانی روتر، به شبکه Wi-Fi خود متصل شوند؛ بنابراین، این اساساً فقط یک راه سریع برای اتصال تلفن هوشمند، تبلت، لپ‌تاپ یا سایر فناوری های دارای Wi-Fi به وب است تا راه اندازی Wi-Fi در خانه یا محل کار شما سریعتر و آسان تر شود‌.

دکمه WPS در مودم چه کاری انجام می دهد؟

اتصال دستگاه های مختلف به مودم Wi-Fi می تواند دردسرساز باشد. آن‌ ها معمولاً رمزهای عبور پیچیده ای دارند که از حروف و اعداد تصادفی تشکیل شده اند و به خاطر سپردن آنها تقریباً غیرممکن است؛ بنابراین، هر بار که قصد دارید چیز جدیدی را به صورت آنلاین دریافت کنید، باید به پایین بروید و زیر مودم خود را جستجو کنید تا آن رمز عبور مزاحم را برای تایپ پیدا کنید. اما این جایی است که دکمه WPS مودم می تواند به شما کمک کند.

وقتی دکمه WPS را روی مودم خود فشار می‌ دهید، به دستگاه‌ های اطراف اجازه می‌ دهد بدون نیاز به رمز عبور به آن متصل شوند. این کار معمولاً چند دقیقه طول می کشد تا مودم شما WPS را به طور خودکار غیرفعال کند. فقط مطمئن شوید که می دانید چه چیزی به شبکه Wi-Fi شما وصل می شود؛ زیرا قطعا نمی خواهید هیچ کس به صورت رایگان از اینترنت شما استفاده کند.

چه دستگاه هایی می توانند به WPS در مودم متصل شوند؟

عملکرد WPS روی مودم شما می تواند دردسر اتصال دستگاه های جدید یا چندگانه را به شبکه Wi-Fi برطرف کند؛ بنابراین، اگر دوستان یا خانواده‌ ای دارید که می ‌خواهند بدون اتکا به داده‌‌ هایشان به اینترنت سریع دسترسی داشته باشند، WPSعالی است. WPS همچنین می‌ تواند اتصال مواردی مثل چاپگرهای بی‌ سیم، دوربین‌ های دارای Wi-Fi، کنسول‌ های بازی و توسعه ‌دهنده‌های برد Wi-Fi را بسیار راحت تر کند.

ذکر این نکته حائز اهمیت است که همه دستگاه‌ ها از WPS پشتیبانی نمی ‌کنند، علل الخصوص فناوری قدیمی ‌تر که قبل از ورود WPS طراحی شده بود. حتی برخی از ابزارهای جدید نیز ممکن است آن را به دلایل امنیتی غیرفعال کنند. اگر دستگاهی سازگار دارید، احتمالاً گزینه ای را خواهید دید که در هنگام تنظیم آن چیزی مانند “اتصال از طریق WPS” را بیان می کند.

نحوه اتصال به شبکه وای فای با WPS چگونه است؟

پیش از استفاده از این قابلیت باید با نحوه اتصال به آن آشنا باشید. روشی که در ادامه بیان خواهیم کرد برای اکثر مودم ها و دستگاه ها کار می کند:

  • دکمه WPS را روی مودم خود فشار دهید. باید برچسب “WPS” داشته باشد یا با دو فلش روبروی هم، نشان داده شود.
  • در دستگاهی که می خواهید به روتر خود متصل شوید، به تنظیمات Wi-Fi بروید و نام شبکه خود را انتخاب کنید. ممکن است از شما خواسته شود که یک کد پین وارد کنید.
  • ظرف چند ثانیه، دستگاه شما به طور خودکار به شبکه Wi-Fi متصل می شود.

آیا باید WPS را در مودم خود غیرفعال کنم؟

بهترین کار این است که پس از اتصال دستگاه های مورد نظر خود، WPS را در مودم خاموش کنید. پس از اتمام کار، دلیلی برای فعال نگه داشتن دکمه وجود ندارد. این کار مانع از استفاده غریبه ها از شبکه می شود که می توانند تهدیدی برای امنیت سایبری شما باشند.

اگر می خواهید WPS را به طور کامل غیرفعال کنید، معمولاً می توانید این کار را با وارد کردن آدرس IP مودم خود در مرورگر اینترنت انجام دهید تا به تنظیمات پیشرفته آن دسترسی داشته باشید. در اینجا چند مرحله رایج برای غیرفعال کردن WPS در مودم شما آورده شده است:

  • هنگامی که کنسول مدیریت روتر خود را در مرورگر وب باز کردید، به “تنظیمات Wi-Fi” (یا مشابه) بروید.
  • به دنبال یک دکمه یا یک چک باکس برای خاموش کردن WPS باشید.
  • تغییرات خود را ذخیره کنید و مودم را مجددا راه اندازی کنید.

چگونه می توانم بررسی کنم که آیا WPS در مودم وجود دارد؟

چگونه می توانم بررسی کنم که آیا WPS در مودم وجود دارد؟

بررسی اینکه آیا مودم شما WPS دارد یا خیر، بسیار آسان است. فقط به اطراف دستگاه نگاهی بیندازید. احتمالاً یک دکمه کوچک با عنوان “WPS” پیدا خواهید کرد که می توانید آن را فشار دهید.

همه مودم ها WPS ندارند و اگر مودم شما هم فاقد این دکمه بود، پایان دنیا نیست! این فقط یک ویژگی کوچک مفید است که دستگاه های شما را به سرعت به اینترنت متصل می کند.

آیا  WPSدر مودم همان WPA است؟

همانطور که بیان شد، WPS یک ویژگی است که برای ساده سازی فرآیند اتصال دستگاه های شما به شبکه بی سیم طراحی شده و می توان آن را با فشار دادن یک دکمه فیزیکی روی مودم یا با وارد کردن یک کد پین در دستگاه فعال کرد.

از طرف دیگر، WPA (دسترسی محافظت شده از Wi-Fi)، یک پروتکل امنیتی است که در دو رنگ ارائه می شود؛ WPA و WPA2. این ها برای ایمن سازی شبکه های بی سیم با رمزگذاری داده هایی که از طریق شبکه منتقل می شوند، طراحی شده اند که به جلوگیری از دسترسی غیرمجاز و محافظت از داده های شما کمک می کند. WPA2 مدرن تر و ایمن تر از این دو است که برای استفاده در تمام شبکه های بی سیم توصیه می شود.

چگونه بفهمم WPS در مودم روشن یا خاموش است؟

چگونه بفهمم WPS در مودم روشن یا خاموش است؟

آیا WPS در روتر شما فعال است؟ تنظیمات WPS در قسمت Wireless Setup رابط کاربری مودم خود را بررسی کنید. مودم را ریبوت کنید و دوباره امتحان کنید. چنانچه پس از چند بار تلاش نتوانستید WPS را فعال کنید، با استفاده از اطلاعات ورود به شبکه چاپ شده روی برچسب مودم به شبکه WiFi متصل شوید.

چرا نباید از WPS استفاده کنید؟

نقاط ضعف عملکرد WPS می تواند وسیله ای برای ورود مهاجمان مخرب به شبکه شما بدون نیاز به رمز عبور Wi-Fi باشد. WPS از یک پین 8 رقمی استفاده می ‌کند که شبکه شما را آسیب ‌پذیر خواهد کرد. وجود این کد در صورت بی احتیاطی می تواند مشکل آفرین باشد.

از یک سو چنانچه شخصی بتواند این رمز را از پشت مودم بخواند، به راحتی می تواند به آن متصل شود؛ همچنین هکرها نیز به راحتی می توانند این کد را پیدا کنند.

جمع بندی

هر فردی که با مودم به یک شبکه وای فای متصل می شود، دغدغه این را دارد که چگونه امنیت این شبکه را به حداکثر برساند. WPS در مودم یکی از قابلیت هایی کاربردی است که تلاش کردیم شما را به صورت کامل با آن آشنا کنیم. امیدواریم که این مطلب برای شما کاربردی بوده باشد.

در پایان، اگر می خواهید در کنار امنیت، سرعت بالای اینترنت را هم تجربه کنید، به شما بهره مندی از سرویس +ADSL2 و اینترنت فیبرنوری را پیشنهاد می دهیم.

منبع

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up
طراحی و توسعه توسط